Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieNieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Tien maal talent in woord en beeld
Jan-Willen Kuppen
Wil je in de klas, op ouderavonden of tijdens studiedagen leerlingen, ouders of collega’s iets verrassends voorschotelen over hoofbegaafdheid? Deze video’s openen misschien oren en ogen, zorgen voor meer begrip of vormen een mooie aanzet tot een pittige discussie. Alle filmpjes zijn op YouTube te vinden. Een persoon...
Hoogbegaafd en ‘kapitein-van-je-eigen-brein’
Priscilla Keeman
Je ziet dat er iets ‘anders’ is met je kind, of met een leerling in de klas. Wat doe je? ‘Als je je als ouder of leerkracht zorgen maakt over iets, en je het kind wilt begrijpen, kan neuropsychologisch onderzoek helpen’. Interview met (neuro)psycholoog Claudia König.
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Passend van peuter tot puber
Marrigje de Bok
Kinderen worden niet pas in groep vijf hoogbegaafd en zijn dat niet slechts een ochtend per week. De ene hoogbegaafde leerling heeft bovendien iets anders nodig dan de andere. Een werkelijk passend aanbod is daarom breed, gevarieerd en over de gehele linie beschikbaar. Passend onderwijs voor àlle leerlingen, dat is ...
Het goede doen het kwade laten
Ben Daeter
Veel ouders vragen zich af hoe hun kinderen zich straks in hun wereld moeten gedragen. In dit artikel worden zeven manieren besproken om een sterk karakter en integriteit bij kinderen te bevorderen.
Een plaats voor de hoogbegaafde in de groep
Antoinette Gerichhausen
Laten we even vijftien jaar teruggaan in de tijd. Je komt als ouder voor het eerst in aanraking met hoogbegaafdheid. Tot dat moment had je nog niet eerder van het begrip hoogbegaafdheid gehoord. Ook op de basisschool van je kind is er nog weinig bekend over onderwijs aan hoogbegaafden. Wat doe je dan?
Les: Spelregels. Waarom?
Maryan Camps en Els Schrover
Doel: Het belang van regels voor samen spelen en voor samenwerken.
‘Mensen denken soms dat je een soort Mozart bent'
Katja Keuchenius
Anouk van Kampen (27) sloeg twee klassen over, maar weet niet of ze hoogbegaafd is. Ze ging zoveel mogelijk normaal naar school. En ze was er gelukkig. Daarbij hielpen twee andere talenten: aanpassen en relativeren.
Meten en weten
Ben Daeter
Redacteur Ben Daeter speurt iedere uitgave van Talent het internet af naar bijzondere wetenswaardigheden over begaafdheid.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
'Staatssecretaris Sander Dekker stelt de resultaten van het hoogbegaafdenbeleid in het voortgezet onderwijs (veel) te rooskleuring voor.' In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
‘In theorie klinkt alles zo logisch’
Frank Stienissen
Wil je weten welke implicaties hoogbegaafdheid op het fysieke, muzikale, sociale en creatieve vlak heeft? En wil je bijvoorbeeld ook meer weten van de behoeften en angsten van een hoogbegaafde leerling? Dan moet je de wetenschappelijke opleiding tot hoogbegaafdheids-specialist volgen. Interview met Martine Grummer, ...
7 tips voor goede leerstof voor hoogbegaafde kinderen
Lonneke Snijder
Als specialist hoogbegaafdheid krijgt Lonneke Snijder vaak de vraag welk lesmateriaal geschikt is voor deze leerlingen. In dit artikel legt zij uit waarom deze kinderen werkelijk andere leerbehoeftes hebben en geeft ze zeven tips om hoogbegaafde leerlingen gemotiveerd aan het werk te krijgen en houden.
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Creatief met een bèta-brein
Carla Desain
Interview met Sonny Floyd de Jong (17). Hij viel op bij Talent door een berichtje op Twitter: ‘Ik word altijd zo vrolijk van wiskunde-examens…’ Op de erbij geplaatste foto een foutloze uitwerking van een wiskunde-opgave met in plaats van de gebruikelijke symbolen x, y en F nu vierkante en driehoekige smileys en muzi...
Zijn aparte onderwijsvormen voor hoogbegaafden wel nodig?
Ben Daeter
'Wat loop ik door alleen al deze vraag te stellen een groot risico verkeerd begrepen te worden. Boze brieven, boze reacties? Ik waag het er op, want ik geef hier graag mijn opvattingen over het hoogbegaafdenonderwijs op lange termijn, hopelijk in het belang van alle kinderen.' Opiniestuk door Ben Daeter.
Hoogbegaafdheid: een kwestie van denken en zijn
Barbara Beers en Doortje Wüllschleger
Op 13 april hield de Vereniging van Schoolbesturen met Hoogbegaafdenonderwijs (VSHB) in samenwerking met Novilo een landelijke inspiratiedag op de Marnix Academie in Utrecht. Het thema van de dag was: ‘Hoogbegaafde leerlingen…onze zorg’. Lang niet iedereen blijkt op een reguliere school uit de voeten te kunnen.
Dr. Ir. Ilja Voets (35): 'Ik heb mijn eigen pad gekozen’
Martin van Rooij
Goed kunnen leren kan ook een vloek zijn. Kinderen die hoge punten halen, worden nogal eens gepest. En dan moet je ineens ook nog een bril op… Maar inmiddels zijn we pakweg 25 jaar verder. Het gaat goed met dr. ir. Ilja Voets. Ze heeft boeiend werk aan de Technische Universiteit Eindhoven en haar onderzoek zou wel e...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
'Ik dacht dat hoogbegaafde kinderen altijd tienen haalden’
Naomi Winters-Knoppers
Hoogbegaafdheid was altijd een beetje een ver-van-mijn-bed-show. Ik dacht dat hoogbegaafde kinderen altijd tienen haalden, goed hun best deden en er wel kwamen. Ik had er niet verder naast kunnen zitten.
Weten en meten
In 'Meten en weten' staan bijzondere wetenswaardigheden over begaafdheid.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
De media en de congreswereld duiken erop. Hoogbegaafde kinderen hebben vaker dan gemiddeld last van faalangst. Doordat ze op jonge leeftijd relatief weinig faalervaringen opdoen, leren ze niet om te gaan met moeilijkheden. Althans dat wordt vaak beweerd. Is al die aandacht overdreven volgens specialisten? In 'De ste...
Van Wiskundemeisje tot lerarenopleider
Carla Desain
Jeanine Daems vormde jarenlang het duo ‘de Wiskundemeisjes’ vormde Ionica Smeets. Daems vertelt hoe zij als slim, bedachtzaam en introvert mens haar weg in het leven zocht – en vond. Als lerarenopleider aan de Hogeschool Utrecht doceert zij sinds vijf jaar diverse wiskundevakken en vakdidactiek aan (aankomende) wisk...
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Alternatieve leerervaringen voor (potentiële) onderpresteerders
Suzanne Sjoers
(Hoog)begaafdheid wordt vaak in één adem genoemd met onderpresteren. Het gevaar van het presteren beneden de enorme mogelijkheden van (hoog)begaafde leerlingen ligt immers altijd op de loer. Gelukkig is er steeds meer onderzoek beschikbaar met daarin handvatten hoe onderpresteren voorkomen kan worden.
Beelddenken is veel meer dan denken in plaatjes
Agnes Oosterveen-Hess
Een kleine groep leerlingen denkt niet in woorden, maar in beelden. Daardoor wordt het reguliere lesmateriaal niet altijd begrepen en onthouden. Onder hoogbegaafde kinderen zitten relatief veel beelddenkers. Agnes Oosterveen-Hess begeleidt kinderen met leerproblemen. Ze geeft een aantal praktische tips om beelddenke...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Het ontbrekende puzzelstukje om de hoogbegaafde beter te begeleiden
Antoinette Gerichhausen
Kennis van de Poolse psycholoog en psychiater Kazimierz Dabrowski (1902-1980) over de hoogbegaafde.
Wat werkt niet en wat werkt wel? Over hoogbegaafdheid en werk
Bruno Emans en Noks Nauta
Een grote groep hoogbegaafden kan zich maar met moeite staande houden op de werkvloer of raakt zelfs werkloos. Niet zelden gaat er aan arbeidsconflict aan vooraf.
Briljante wetenschapper wil in alles de beste zijn
Martin van Rooij
Interview met Timothy Noël. Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje. ‘Dat zullen we dan nog wel eens zien’, dacht Timothy in de vijfde klas van het voortgezet onderwijs. Sindsdien was hij zonder onderbreking de beste van de klas en promoveerde hij in de organische chemie.
Les: Bouw een marshmallow-schieter
Maryan Camps en Els Schrover
Doel: beter leren samenwerken.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Aanleiding is de publicatie van de resultaten (in 2011) van onderzoek van het University College London, waaruit blijkt dat het IQ van tieners nog tientallen punten kan veranderen. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
‘Alleen kinderen in coma hoeven niet naar school’
Martin van Rooij
Vijftienduizend Nederlandse kinderen in het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs gaan langdurig niet naar school, terwijl ze wél kunnen en willen leren. Een ongewenste situatie, vindt Loes Ypma, Tweede Kamerlid namens de PvdA. ‘Ieder kind zou naar school moeten kunnen gaan.’