Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieCarla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Xandra van Hooff werkt aan een sensitieve revolutie
Priscilla Keeman
Interview met Xandra van Hooff van GaveMensen. Ze vindt de problemen die zich soms voordoen bij hoogsensitieven ook terug bij hoogbegaafden: ‘De kern zit ‘m in een diepere verwerking van omgevingsprikkels, een dieper doorvoelen en intenser beleven.’
Hoe krijg je een hoogbegaafdkind (weer) in beweging?
Ton Smits
Hoogbegaafde kinderen en jongeren die vervallen tot niets doen: volgens hoogbegaafdheidsspecialist Monique Jonkers (Bureau Flore) is dat één van de lastigste problemen die zich bij hoogbegaafden kunnen voordoen. In haar boek 'Lekker zelluf doen!' vertelt ze hoe het komt dat hoogbegaafden zo in de problemen kunnen ko...
HB-portret
Portret van Ellen Sinot, 24 jaar, Waalre.
GGZ worstelt met begeleiding van hoogbegaafden
Mirjam Terpstra
Mirjam Terpstra is sociotherapeut geweest bij GGZ Centraal en is moeder van twee hoogbegaafde kinderen. Bij het NCOI rondde Mirjam haar studie SPH af met een onderzoek naar het signaleren van hoogbegaafden binnen de GGZ. ‘De uitkomsten zijn opmerkelijk. ‘Binnen de GGZ was dit onderzoek zeker een eye-opener.’ Een per...
Behendig in leren door zelfregulatie
Wietske Idema
Zelfregulatieve vaardigheden helpen je behendig te worden in leren. Echter, niet elk hoogbegaafd kind ontwikkelt deze vaardigheden vanzelf. Onderzoek naar de manier waarop je zelfregulatie het beste kan aanleren leverde de didactische methode ZIPcoach op, waarmee je samen met kinderen Zelfregulatie In Praktijk (ZIP)...
Met een leerkracht die jou begrijpt, ben je al over de helft!
Marrigje de Bok
Samenzijn en samen leren met gelijkgestemden in de ochtend, onder de bezielende leiding van een leerkracht met expertise in hoogbegaafdheid – integratie in de middag met de reguliere jaargroep. Het Piramideonderwijs in Houten geeft hoogbegaafde leerlingen een stevige basis waarop ze verder kunnen bouwen.
Les: Brainstormen en evalueren
Maryan Camps en Els Schrover
Doel: oefenen met creativiteit door nieuwe dingen te bedenken met eenvoudige middelen; beoordelen wat anderen gemaakt hebben.
Meten en weten
Ben Daeter
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
Vechten tegen vooroordelen. De KernTalentenmethode.
Martin van Rooij
Sophie, een hoogbegaafde puber, worstelt met school. Haar moeder, Nicol Heijmans, onderneemt actie en laat Sophie analyseren door Danielle Krekels, bedenker van de KernTalentenmethode. Daar zitten de drie dames, in de lobby van het Art Inn Hotel in het centrum van Eindhoven. Drie keer een IQ van dik 130. Een gesprek...
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
In de afgelopen jaren zijn er allerlei vormen van begeleiding van hoogbegaafden ontwikkeld. Er is echter niet altijd duidelijk wat precies geboden wordt en wat de kwaliteit daarvan is. De Koepel Hoogbegaafdheid besloot een kwaliteitsregister te beginnen om hulpvragers te helpen een gerichte keuze te maken uit het be...
‘We hebben nooit waarde gehecht aan testen waaruit bleek dat het kind hoogbegaafd was.’
Martin van Rooij
Gillend gek werden ze vijfentwintig jaar geleden, de ouders van hoogbegaafde kinderen. Nergens werden ze begrepen. Ons land schreeuwde om scholen waar goed onderwijs werd gegeven aan hoogbegaafden, en: om een standaard. Interview met Dick van Hennik, voorzitter van de vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS).
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
SENG oudergroepen bieden empowerment
Priscilla Keeman
Als het gaat om (hoog)begaafdheid ontstaat al snel de neiging om in gesprek te gaan over onderwijsontwikkeling. Volgens SENG Supporting the Emotional Needs of the Gifted) is het mogelijk om een solide basis te leggen bij de ouders. Eén die de aarding van het (hoog)begaafde kind in het schoolsysteem ten goede komt.
YES, we grow!
Ellen Schrijver
Op donderdag 16 februari heeft Ellen Schrijver als hogeschooldocent Pedagogiek/onderwijskunde van de Katholieke Pabo Zwolle met veel plezier het congres “Talent in de klas” bijgewoond in de Reehorst te Ede. Ze volgde meerdere interessante workshops en lezingen waaronder de workshop 'mindset' van Floor Raeijmaekers.
Kunnen hoogbegaafden goede leiders worden?
Ben Daeter
De ouders van Gert-Jan, van wie aangetoond was dat hij hoogbegaafd is, wilden heel graag dat hun zoon zou uitgroeien tot een goede leider. Maar Gert-Jan wilde dat zelf eigenlijk helemaal niet. Toch bracht hij het tot een leidinggevende positie. Leidinggeven en hoogbegaafdheid leven soms op gespannen voet met elkaar....
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Boos kind = boze volwassene, boze volwassene = boos kind
Marrigje de Bok
Boze buien, uit frustratie of verdriet of overweldiging. Het is iets waar veel hoogbegaafde kinderen, en dus hun ouders en leerkrachten, mee worstelen. Hoe komt het toch dat dit zoveel voorkomt? Wat zijn de oorzaken van die boosheid? En als we die kunnen vinden, wat kunnen we er dan mee of aan doen?
Testen! Wie, wat, wanneer, hoe, waarom… en waarom niet?
Carina Nieuwenweg
Steeds meer scholen bieden een speciaal programma aan voor begaafde leerlingen. Veel programma’s maken gebruik van testen. Waar het ene programma meer focust op de onderpresteerders zijn andere programma’s juist geschikt voor de autonome leerling. Toch zit er nagenoeg altijd een component in die de intelligentie mee...
Les: Isolerende laarzen ontwerpen voor de Noordpool
Maryan Camps en Els Schrover
Een vrije opdracht, ontwikkeld voor leerlingen van de bovenbouw basisschool, of de onderbouw van de middelbare school. De leerlingen maken met een groepje een ontwerptekening (voor isolerende laarzen). Er liggen materialen klaar waarmee ze kunnen experimenteren om de isolerende eigenschappen te testen.
Meten en weten
Ben Daeter
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Vaak is het zo dat hoogbegaafde kinderen niet willen opvallen en zich aanpassen, dat ze zich te pletter vervelen en gaan zitten klieren, dat ze geen aansluiting vinden met klasgenoten... Dit proces kan al jaren aan de gang zijn voor de school ingrijpt. Een belangrijke oorzaak van dit late ingrijpen is een gebrek aan...
Hoogbegaafde kinderen zijn sociaal vaardiger dan je wellicht dacht
Carla Desain
Orthopedagoog Marlies Bijvank-de Jonge trekt als conclusie uit haar recente onderzoek: Hoogbegaafde kinderen doen het best goed in sociale interactie, zowel de populairste als de minst populaire kinderen. Er zijn wel een aantal specifieke verschillen zichtbaar tussen de kinderen.
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Muziekles verrijkt het leven van hoogbegaafde kinderen
Priscilla Keeman
Sonja Hoving en Karin van Toor spraken over hoogbegaafdheid op het congres van de European Piano Teachers Association (EPTA) op 19 november 2016. Hoving is Specialist in Gifted Education (ECHA) en Van Toor volgde de opleiding Talentbegeleider bij Novilo. Hun statement luidde: ‘Muziekdocenten en conservatoriumstudent...
Congres ‘Talent in de klas’: Leerlingen én leraren moeten elkaar meer uitdagen
Martin van Rooij
Wat is er nou mooier voor een leerkracht dan te zien hoe kinderen dankzij jouw interventies erin slagen hun talenten te ontwikkelen? Soms verloopt die ontwikkeling min of meer vanzelf, maar lang niet altijd. Met name bij hoogbegaafden is het vaak een kwestie van vallen en opstaan. Zo’n tweehonderdvijftig onderwijspr...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Hoe versterk je de executieve functies?
Marjan Plat
Marian Plat volgde de opleiding tot hoogbegaafdheidsspecialist bij Novilo. Tijdens de opleiding deed ze uitgebreid onderzoek naar de executieve functies van hoogbegaafde kinderen en stelde ze haar bevindingen naderhand te boek. Speciaal voor Talent bespreekt Marian haar bevindingen en de relatie die zij daarin aanbr...
Stijn Loeber: meer lastpak dan studiebol
Katja Keuchenius
Interview met Stijn Loeber (35). Stijn was op school meer lastpak dan studiebol en is volgens hemzelf nog steeds niet goed in leren. Toch begeleidt hij inmiddels anderen om hun wetenschappelijke studie goed af te sluiten. “Het draait allemaal om zelfredzaamheid.”
Beautiful Connection - Studiereis Singapore mei 2015
Annette Bolder-Oorthuysen
In mei 2015 heeft Annette Bolder-Oorthuysen (docent VO en coördinator excellent leren) samen met Foka Visser (begeleider Plusklas, Master Talentontwikkeling en excelleren) een tiendaagse studiereis gemaakt naar Singapore. Het doel van deze reis was te onderzoeken welke factoren tot de goede onderwijsresultaten leide...
Les: Invloed uitoefenen op je gedachten
Maryan Camps en Els Schrover
Deze les is te gebruiken als vervolg op les 1 van dit jaar, waarin de leerlingen wensen bedachten voor in gelukskoekjes en deze daarna rubriceerden.
Meten en weten
Ben Daeter
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Hoogbegaafde leerlingen hebben veel baat bij een ‘growth mindset’ – een term die geïntroduceerd is door Carol Dweck. Om een growth mindset bij (hoogbegaafde) leerlingen te stimuleren, moeten leerkrachten zelf ook in die modus geraken. Anders heeft het veel minder zin, minder effect. In 'De stelling' geven verschille...