Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieHoe flexibel zijn onze hersenen?
Ben Daeter
Jarenlang heb ik een nogal statische opvatting over hoogbegaafdheid gehad totdat ik op het spoor kwam van het boek van hoogleraar Jo Boaler van de Standford University over het grenzeloze brein. Boaler stelt dat het voor opvoeding en onderwijs van groot belang is dat we ons verdiepen in de nieuwste opvattingen ov...
De coronacrisis brengt afstandsonderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen dichterbij
Carla Desain en Frank Stienissen
Uit een enquête van consumentenprogramma Kassa blijkt dat veertig procent van de ouders met kinderen in het primair onderwijs bang is dat hun kind een leerachterstand opgelopen heeft door de thuisschooltijd in verband met het coronavirus. Niet iedereen is daar overigens even bevreesd voor. Professor Anouke Bakx en E...
Column Floor Raeijmaekers - De meeste mensen deugen – echt!
Een tijd geleden las ik het boek ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman en ik was meteen verkocht. De stevig onderbouwde positieve en optimistische blik op mensen die het boek weergeeft, is enorm inspirerend en maakt het wat mij betreft een must-read voor iedereen.
Stelling: ‘Scholen geven (hoog)begaafde kinderen te weinig ruimte om uit te blinken’
Veel hoogbegaafde leerlingen zijn (in aanleg) zeer muzikaal, lezen graag en goed of zijn zeer geïnteresseerd in bijvoorbeeld de ruimte (de toekomst) of het verleden (onze geschiedenis). En willen daar nog beter in worden of meer van weten. Scholen zouden deze kinderen …
Column Floor Raeijmaekers - Dromen
‘Hoe ging je hertentamen?’ ‘Sws niet gehaald. Maar wil het sowieso nog ergens over hebben, over wat ik wil enzo.’
Oké, even diep ademhalen. Een paar maanden geleden ben je gestart met de studie van je dromen: psychologie. Je zocht een kamer en maakte
er een gezellig nieuw thuis van. Vol goede moed ...
De Stelling: ‘Het is tijd voor een revolutie in het onderwijs aan hoogbegaafden’
Als het waar is – zoals Renata Hamsikova beweert – dat een hoogbegaafde leerling de basisschoolstof in twee jaar kan voltooien in plaats van in acht. .… Dan zullen we een revolutie moeten ontketenen en het roer volledig moeten omgooien. Want dan redden we het zeker niet met kleine aanpassingen in het bestaande onder...
Column Floor Raeijmaekers - Slim!
Pas op voor het woord ‘slim’. Natuurlijk, iedereen vindt het fijn om slim genoemd te worden. Het is iets om trots op te zijn, toch? Maar stel nou dat je voortdurend hoort dat je slim bent? Vooral wanneer je bijzondere prestaties neerzet, het liefst zonder al teveel moeite? Dan zou je weleens het idee kunnen krijgen ...
Column Maddy Hageman - WOW!
Fortnite ging op zwart; de stunt is u vast niet ontgaan. Het plusklaslokaal was in elk geval te klein! De week ervoor las ik in De Groene Amsterdammer nog over gameverslaving bij jongeren. De ellende van sommigen raakte me diep. Waarbij ik moet toegeven: ik heb maar een klein hartje. ….
De Stelling
Carla Desain en Frank Stienissen
‘In de begeleiding van (hoog)begaafde kinderen wordt te veel nadruk gelegd op het cognitieve aspect.’
Stelling: ‘Het standaardcurriculum is niet geschikt voor hoogbegaafde kinderen’
Erik van den Boom (21) kreeg landelijke bekendheid toen hij op 13-jarige leeftijd het gymnasium afrondde. In plaats van natuurkunde te
gaan studeren, ging Erik – aangemoedigd door dj Armin van Buuren – muziek componeren en produceren. Het leverde hem zelfs een contract op bij Armada Music. Tegenwoordig is hij singer...
Vier specialisten reageren op De Stelling
‘De aparte routes en de speciale projectjes die veel hoogbegaafde leerlingen op de basisschool krijgen, zetten hen op achterstand voor het succesvol doorlopen van de middelbare school.’
De Stelling
‘Wat betreft onderwijs aan hoogbegaafden staat de aansluiting tussen po en vo nog in de kinderschoenen'
Vier betrokkenen reageren hierop. Hester Loeff: 'Vo-docenten hebben vaak weinig inzicht in de problematiek van hoogbegaafde kinderen. Als er al expertise en beleid is, blijkt dit in de praktijk moeilijk om te zett...
We moeten hoogbegaafden beter leren relativeren. Nobody is perfect.
Deze keer luidt onze stelling: We moeten hoogbegaafden beter leren relativeren. Nobody is perfect.
Vier (ervarings)deskundigen over succesangst en faalangst, over de rol die perfectionisme hierbij speelt en mogelijke andere blokkades.
De Stelling: De huidige taal- en rekenmethodes zijn prima geschikt voor leerlingen die (veel) meer aankunnen.
Carla Desain
Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, SLO, heeft bij de taal- en rekenmethodes die tot 2010 uitkwamen, compacting- en verrijkingsprogramma's ontwikkeld. Hiermee wilde SLO stimuleren dat leerlingen die meer aankunnen geen onnodige oefen- en herhalingsstof hoefden te maken en daardoor meer ruimte kregen...
Passend onderwijs heeft de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen juist afgezwakt.
In de rubriek De Stelling reageren specialisten en andere nauwbetrokken mensen op een actuele kwestie betreffende hoogbegaafdheid. Deze keer luidt de stelling: Passend onderwijs heeft de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen juist afgezwakt.
De stelling
De SLO heeft onlangs een ontwikkelgroep meertaligheid in de klas geïnitieerd en daarnaast nog de klankbordgroep meertaligheid in het onderwijs opgericht. Volgens het SLO is het huidige taalcurriculum nog erg monolinguaal. In 'De stelling' geven verschillende mensen hun reactie.
De stelling
In een brief van 14 maart 2018 aan de Tweede Kamer schrijft minister Arie Slob over de extra 15 miljoen euro per jaar die in het regeerakkoord uitgetrokken is voor onderwijs(ondersteuning) aan (hoog)begaafde leerlingen. In 'De stelling' geven verschillende mensen hun reactie.
De stelling
Carla Desain en Frank Stienissen
Kenmerken van hoogbegaafdheid worden geregeld verkeerd geïnterpreteerd en leiden zo tot misdiagnose. Deze creatieve en zeer getalenteerde kinderen krijgen dan te horen dat zij een gedragsstoornis of emotionele stoornis hebben. Zij worden daarvoor ten onrechte behandeld of krijgen onnodige medicatie. In 'De stelling'...
De stelling
In het buitenland is thuisonderwijs een geaccepteerde, volwaardige onderwijsvorm. In Nederland bestaat – onder de huidige regelgeving – thuisonderwijs formeel niet. Alleen kinderen die vrijgesteld zijn van de leerplicht kunnen thuisonderwijs krijgen. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
Hoogbegaafde meisjes in de klas - Een bijzonder fenomeen
Renata Hamsikova
Uit onderzoek blijkt dat er ongeveer net zoveel hoogbegaafde meisjes zijn als jongens. Toch zijn meisjes moeilijker te identificeren als hoogbegaafd, niet alleen voor leerkrachten maar ook voor ouders. Renata Hamsikova springt op de bres voor deze bijzondere, omvangrijke groep getalenteerde kinderen.
De stelling
Intelligentie kan je succesvol maken, maar ook je geluk in de weg staan. Hoogleraar Raj Raghunathan wijst erop dat het nastreven van ‘de beste willen zijn’ juist ongelukkiger maakt omdat je je dan met anderen gaat vergelijken. Welke les kunnen opvoeders en begeleiders van hoogbegaafde kinderen hieruit trekken? In 'D...
De stelling
In de afgelopen jaren zijn er allerlei vormen van begeleiding van hoogbegaafden ontwikkeld. Er is echter niet altijd duidelijk wat precies geboden wordt en wat de kwaliteit daarvan is. De Koepel Hoogbegaafdheid besloot een kwaliteitsregister te beginnen om hulpvragers te helpen een gerichte keuze te maken uit het be...
De stelling
Vaak is het zo dat hoogbegaafde kinderen niet willen opvallen en zich aanpassen, dat ze zich te pletter vervelen en gaan zitten klieren, dat ze geen aansluiting vinden met klasgenoten... Dit proces kan al jaren aan de gang zijn voor de school ingrijpt. Een belangrijke oorzaak van dit late ingrijpen is een gebrek aan...
De stelling
Hoogbegaafde leerlingen hebben veel baat bij een ‘growth mindset’ – een term die geïntroduceerd is door Carol Dweck. Om een growth mindset bij (hoogbegaafde) leerlingen te stimuleren, moeten leerkrachten zelf ook in die modus geraken. Anders heeft het veel minder zin, minder effect. In 'De stelling' geven verschille...
De stelling
Steeds meer hoogbegaafde kinderen versnellen omdat ze niet voldoende uitdaging of aansluiting vinden in hun eigen groep. Voor de meeste kinderen pakt versnellen goed uit, maar niet voor allemaal. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat deze leerlingen zijn gaan
onderpresteren omdat ze ook na de versnelling nog niet...
De stelling
'Sinds enkele jaren zien we steeds vaker hoogbegaafde kinderen en jongeren met een psychiatrische diagnose. In veel van die gevallen bestaat twijfel of die diagnose terecht gesteld is. Bijscholing aan GZ-psychologen op het gebied van hoogbegaafdheid is daarom hard nodig.’ In 'De stelling' geven verschillende persone...
De stelling
'Staatssecretaris Sander Dekker stelt de resultaten van het hoogbegaafdenbeleid in het voortgezet onderwijs (veel) te rooskleuring voor.' In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
Zijn aparte onderwijsvormen voor hoogbegaafden wel nodig?
Ben Daeter
'Wat loop ik door alleen al deze vraag te stellen een groot risico verkeerd begrepen te worden. Boze brieven, boze reacties? Ik waag het er op, want ik geef hier graag mijn opvattingen over het hoogbegaafdenonderwijs op lange termijn, hopelijk in het belang van alle kinderen.' Opiniestuk door Ben Daeter.
De stelling
De media en de congreswereld duiken erop. Hoogbegaafde kinderen hebben vaker dan gemiddeld last van faalangst. Doordat ze op jonge leeftijd relatief weinig faalervaringen opdoen, leren ze niet om te gaan met moeilijkheden. Althans dat wordt vaak beweerd. Is al die aandacht overdreven volgens specialisten? In 'De ste...
De stelling
Aanleiding is de publicatie van de resultaten (in 2011) van onderzoek van het University College London, waaruit blijkt dat het IQ van tieners nog tientallen punten kan veranderen. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
‘Alleen kinderen in coma hoeven niet naar school’
Martin van Rooij
Vijftienduizend Nederlandse kinderen in het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs gaan langdurig niet naar school, terwijl ze wél kunnen en willen leren. Een ongewenste situatie, vindt Loes Ypma, Tweede Kamerlid namens de PvdA. ‘Ieder kind zou naar school moeten kunnen gaan.’
De stelling
Aanleiding voor deze stelling is een citaat van prof. dr. Tessa Kieboom van een jaar of tien geleden in haar dictaat ‘Hoogbegaafdheid: een gave of vergiftigd geschenk?’In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
Stimuleer sociale intelligentie bij hoogbegaafden
Ben Daeter
Er bestaan talloze rijtjes van kenmerken van hoogbegaafde kinderen en via allerlei modellen proberen we vat op ze te krijgen. Vreemd is eigenlijk dat we nog steeds niet precies weten wat hoogbegaafdheid is. Dat is te verklaren uit het feit dat er een enorme diversiteit onder hoogbegaafden bestaat, waardoor het zo mo...
Leerplicht is geen schoolplicht
Ben Daeter
Toen staatssecretaris Dekker in juli aankondigde dat hij het thuisonderwijs wilde gaan verbieden, gaven sommigen hem groot gelijk: thuisonderwijs zou toch niet meer van deze tijd zijn; het was vroeger misschien een goede zaak, zeker in gebieden waar nauwelijks onderwijs in de omgeving voorhanden was. In dit essay ho...
Onderwijs aan hoogbegaafden: geen voorrecht, wel een uitdaging
Ben Daeter
Hoogebegaafdheid is in, maar het onderwijs aan hoogbegaafden staat nog steeds in de kinderschoenen. Opiniestuk door Ben Daeter.