Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieFermate
Extra tijd voor de sprong naar het vo
Martin van Rooij
Sommige leerlingen racen door de lesstof van de basisschool. Op tienjarige leeftijd qua schoolvaardigheden klaar voor de middelbare, maar nog zo speels als wat. Een tussenjaar kan dan uitkomst bieden om met meer zelfvertrouwen de overstap naar het vo te maken. Ook in ‘t Gooi is nu zo’n voorziening: Fermate. Eugenie ...
Waarom een struisvogel niet hoeft te kunnen vliegen
Misinformatie tegengaan door benaderingswijzen te combineren
Stijn Smeets
Negatieve en onjuiste stereotypen over hoogbegaafdheid kunnen de manier waarop leerkrachten handelen en naar hoogbegaafde leerlingen kijken beïnvloeden. Dit kan een directe impact hebben op de onderwijskansen van deze leerlingen. Waar komen deze misvattingen over begaafdheid vandaan en welke oplossing is er?
...
Sterk karakter en integriteit
Morele intelligentie bij begaafde kinderen bevorderen
Ben Daeter
Veel ouders en leerkrachten vragen zich af hoe kinderen zich straks in hun wereld gaan gedragen: een morele kwestie. Moet hierbij een onderscheid gemaakt worden tussen kinderen met kenmerken van begaafdheid en andere kinderen? Ja, dit onderscheid is noodzakelijk, omdat begaafde kinderen diep kunnen nadenken over mor...
Wat de wetenschap zegt over…
Labelen (of niet)
Sven Mathijssen
In het praktisch veld lijken professionals een haat-liefdeverhouding te hebben met het label hoogbegaafdheid. Enerzijds lijken maar weinig mensen actief te pleiten voor hokjesdenken. Anderzijds worden labelgeoriënteerde termen als ‘de hoogbegaafden’ regelmatig gebruikt, waarmee (onbedoeld) toch een hok wordt geïmpli...
Van perfectionist naar ‘goed-genoegist’
Spel Mount Etna laat leerlingen op een andere manier de top bereiken
Anja van der Hoek
Een van de zijnskenmerken van meer- en hoogbegaafde kinderen (MHB) is volgens Tessa Kieboom de neiging tot perfectionisme. [1] Waar komt dit vandaan? En hoe kun je kinderen begeleiden die een ongezonde vorm van perfectionisme ontwikkeld hebben?
‘Achter opvallend gedrag van kinderen gaat vaak talent schuil’
Talent anders benaderen
Martin van Rooij
In ons onderwijsstelsel ligt het accent niet alleen op leren, maar ook op verbeteren. Leerlingen die op specifieke onderdelen matig scoren moeten zich op die punten verbeteren, ook al hebben ze er geen aanleg voor en geen affiniteit mee. Volgens Els Pronk kunnen we beter het accent leggen op de activiteiten waarvan ...
Talenten ontwikkelen
Grit, belangrijke factor voor succes
Ben Daeter
Wat hebben kinderen nodig om hun talenten succesvol te kunnen ontwikkelen? Hiervoor is onder andere grit nodig. Leerkrachten, ouders en andere begeleiders dienen eerst grit te bevorderen, waarna ze doorzettingsvermogen kunnen stimuleren. Maar wat houdt het begrip ‘grit’ in? Hoe kunnen docenten grit stimuleren? En ho...
Meer vliegen in één klap
Onderwijs op maat bereidt leerlingen voor op de wetenschap
Ben Daeter
De wetenschap is van belang voor de samenleving en heeft steeds nieuwe innovators nodig. Kinderen met kenmerken van begaafdheid kunnen bepaalde eigenschappen hebben die hen zeer geschikt maken hiervoor. Hoe kunnen we de interesse van kinderen met kenmerken van begaafdheid opwekken voor een carrière in de wetenschap?...