Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Artikelen in de categorie: Achtergrond ×
Achtergrond

Fermate

Extra tijd voor de sprong naar het vo

Sommige leerlingen racen door de lesstof van de basisschool. Op tienjarige leeftijd qua schoolvaardigheden klaar voor de middelbare, maar nog zo speels als wat. Een tussenjaar kan dan uitkomst bieden om met meer zelfvertrouwen de overstap naar het vo te maken. Ook in ‘t Gooi is nu zo’n voorziening: Fermate. Eugenie ...

Achtergrond

Waarom een struisvogel niet hoeft te kunnen vliegen

Misinformatie tegengaan door benaderingswijzen te combineren

Negatieve en onjuiste stereotypen over hoogbegaafdheid kunnen de manier waarop leerkrachten handelen en naar hoogbegaafde leerlingen kijken beïnvloeden. Dit kan een directe impact hebben op de onderwijskansen van deze leerlingen. Waar komen deze misvattingen over begaafdheid vandaan en welke oplossing is er? 

 

...
Achtergrond

Sterk karakter en integriteit

Morele intelligentie bij begaafde kinderen bevorderen

Veel ouders en leerkrachten vragen zich af hoe kinderen zich straks in hun wereld gaan gedragen: een morele kwestie. Moet hierbij een onderscheid gemaakt worden tussen kinderen met kenmerken van begaafdheid en andere kinderen? Ja, dit onderscheid is noodzakelijk, omdat begaafde kinderen diep kunnen nadenken over mor...

Achtergrond

Wat de wetenschap zegt over…

Labelen (of niet)

In het praktisch veld lijken professionals een haat-liefdeverhouding te hebben met het label hoogbegaafdheid. Enerzijds lijken maar weinig mensen actief te pleiten voor hokjesdenken. Anderzijds worden labelgeoriënteerde termen als ‘de hoogbegaafden’ regelmatig gebruikt, waarmee (onbedoeld) toch een hok wordt geïmpli...

Achtergrond

Van perfectionist naar ‘goed-genoegist’

Spel Mount Etna laat leerlingen op een andere manier de top bereiken

Een van de zijnskenmerken van meer- en hoogbegaafde kinderen (MHB) is volgens Tessa Kieboom de neiging tot perfectionisme. [1] Waar komt dit vandaan? En hoe kun je kinderen begeleiden die een ongezonde vorm van perfectionisme ontwikkeld hebben? 

 

Achtergrond

‘Achter opvallend gedrag van kinderen gaat vaak talent schuil’

Talent anders benaderen

In ons onderwijsstelsel ligt het accent niet alleen op leren, maar ook op verbeteren. Leerlingen die op specifieke onderdelen matig scoren moeten zich op die punten verbeteren, ook al hebben ze er geen aanleg voor en geen affiniteit mee. Volgens Els Pronk kunnen we beter het accent leggen op de activiteiten waarvan ...

Achtergrond

Talenten ontwikkelen

Grit, belangrijke factor voor succes

Wat hebben kinderen nodig om hun talenten succesvol te kunnen ontwikkelen? Hiervoor is onder andere grit nodig. Leerkrachten, ouders en andere begeleiders dienen eerst grit te bevorderen, waarna ze doorzettingsvermogen kunnen stimuleren. Maar wat houdt het begrip ‘grit’ in? Hoe kunnen docenten grit stimuleren? En ho...

Achtergrond

Meer vliegen in één klap

Onderwijs op maat bereidt leerlingen voor op de wetenschap

De wetenschap is van belang voor de samenleving en heeft steeds nieuwe innovators nodig. Kinderen met kenmerken van begaafdheid kunnen bepaalde eigenschappen hebben die hen zeer geschikt maken hiervoor. Hoe kunnen we de interesse van kinderen met kenmerken van begaafdheid opwekken voor een carrière in de wetenschap?...