Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Artikelen in de categorie: Theorie en praktijk ×
Theorie en praktijk

Begaafdheid en ODD

Een onzichtbaar dilemma

Binnen mijn behandelpraktijk kom ik regelmatig kinderen en jongeren met kenmerken van (hoog)begaafdheid in combinatie met gedragsproblemen. Mijn eindproduct voor de RITHA-opleiding was daarom gericht op deze doelgroep. Juist omdat dit type gedragsproblemen vaak enkel in het licht van onvoldoende tegemoetkomen aan be...

Theorie en praktijk

Escape!

‘Weet je zeker dat je goed geteld hebt?’, ‘Rustig blijven, dat werkt het best’, ‘Ik snap er helemaal niets van!’, ‘Yes, gehaald!’. Zomaar wat uitspraken die je in iedere escaperoom hoort. In deze les ga je zelf aan de slag met het maken van een escapegame. 

 

Theorie en praktijk

Een, twee, drie, vier, brug van papier

In deze les leer je over verschillende constructies en ontwerpprincipes van bruggen. Je denkt na over wat bruggen stevig maakt, leert over vormverbindingen en bouwt een eigen brug.

Theorie en praktijk

Motiveren met een lange adem

Motivatie begaafde vo-leerlingen bevorderen

De vraag hoe motivatie bij leerlingen kan worden verbeterd levert docenten op met name vwo-scholen en gymnasia al vele jaren aardig wat hoofdbrekens op. Toen Sabine Sypré, al jaren bekend met de problematiek die kan spelen rondom hoogbegaafde kinderen en jongeren, op de universiteit van Gent en Leuven met deze vraag...

Theorie en praktijk

Hoe onderzoek doen zelfredzaamheid stimuleert

Wetenschapsknooppunten als inspiratie voor lessen voor het leven

Veel scholen doen tegenwoordig aan onderzoekend en ontwerpend leren. Grote kans dat universiteiten aan deze opmars bijgedragen hebben: sinds 2009 werken ze samen met het primair onderwijs in zogenaamde wetenschapsknooppunten.

 

Theorie en praktijk

Schilderkunst

Vooruit Lesidee

Leerdoel:
kennis
Informatie opzoeken over De Nachtwacht
Vaardigheid
Verplaatsen in een andere tijd en een ander persoon
Vaardigheid
Beargumenteren

Doelgroep:
leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw

Tijdsduur:
60 - 90 minuten

 

De Nachtwacht van Rembrandt staat erg in de belangstelling. Dat enorme schilderij is nameli...

Theorie en praktijk

'Ze zitten voor de deur te wachten'

Hoogbegaafden blij met peergroup zonder structuur

Begin aan iets zonder plan en er komt ellende van, zou je denken. Quen van Meer en Frederique Lampe dachten er anders over. Ze zetten een peergroup voor hoogbegaafden op zonder specifiek doel of programma en deden wetenschappelijk onderzoek naar het resultaat.  

 

Theorie en praktijk

Experimenteren met zwaartekracht

Leerdoel:
Kennis: Inzicht in zwaartekracht
Vaardigheid: Analyseren van de zwaartekracht in objecten van verschillende vormen
Vaardigheid Creativiteit inzetten voor het bedenken van experimenten met zwaartekracht “


Doelgroep:  
Leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw

 

Inspiratiebron:
Vicky Cobb & Kathy Darling: Wa...

Theorie en praktijk

Vooruit

Communiceren zonder feedback

Brengt u als docent een opdracht altijd duidelijk over? Begrijpt iedereen meteen wat u bedoelt? Deze opdracht laat zien hoe lastig communicatie kan zijn en hoe belangrijk feedback is. Een leuke oefening voor uw team van leerkrachten, en uiteraard ook voor leerlingen.

Theorie en praktijk

Ouders en Onderwijs betrekt ouders in evaluatie Passend Onderwijs

Lobke Vlaming begon in oktober 2018 als directeur van Ouders en Onderwijs. Ze komt niet uit het onderwijs maar werkte bij MVO Nederland, een stichting die bedrijven helpt verduurzamen. Ze solliciteerde ‘als moeder van jonge kinderen, die zich bepaalde dingen afvroeg’, zoals ze het omschrijft. In januari van dit jaar...