Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieBegaafdheid en ODD
Een onzichtbaar dilemma
Thijs van der Stam
Binnen mijn behandelpraktijk kom ik regelmatig kinderen en jongeren met kenmerken van (hoog)begaafdheid in combinatie met gedragsproblemen. Mijn eindproduct voor de RITHA-opleiding was daarom gericht op deze doelgroep. Juist omdat dit type gedragsproblemen vaak enkel in het licht van onvoldoende tegemoetkomen aan be...
Escape!
Anouk van der Toorn
‘Weet je zeker dat je goed geteld hebt?’, ‘Rustig blijven, dat werkt het best’, ‘Ik snap er helemaal niets van!’, ‘Yes, gehaald!’. Zomaar wat uitspraken die je in iedere escaperoom hoort. In deze les ga je zelf aan de slag met het maken van een escapegame.
Een, twee, drie, vier, brug van papier
Anouk van der Toorn
In deze les leer je over verschillende constructies en ontwerpprincipes van bruggen. Je denkt na over wat bruggen stevig maakt, leert over vormverbindingen en bouwt een eigen brug.
Motiveren met een lange adem
Motivatie begaafde vo-leerlingen bevorderen
Maddy Hageman en Sabine Sypré
De vraag hoe motivatie bij leerlingen kan worden verbeterd levert docenten op met name vwo-scholen en gymnasia al vele jaren aardig wat hoofdbrekens op. Toen Sabine Sypré, al jaren bekend met de problematiek die kan spelen rondom hoogbegaafde kinderen en jongeren, op de universiteit van Gent en Leuven met deze vraag...
Hoe onderzoek doen zelfredzaamheid stimuleert
Wetenschapsknooppunten als inspiratie voor lessen voor het leven
Annemieke van Manen
Veel scholen doen tegenwoordig aan onderzoekend en ontwerpend leren. Grote kans dat universiteiten aan deze opmars bijgedragen hebben: sinds 2009 werken ze samen met het primair onderwijs in zogenaamde wetenschapsknooppunten.
Schilderkunst
Vooruit Lesidee
Maryan Camps en Els Schrover
Leerdoel:
kennis
Informatie opzoeken over De Nachtwacht
Vaardigheid
Verplaatsen in een andere tijd en een ander persoon
Vaardigheid
Beargumenteren
Doelgroep:
leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw
Tijdsduur:
60 - 90 minuten
De Nachtwacht van Rembrandt staat erg in de belangstelling. Dat enorme schilderij is nameli...
'Ze zitten voor de deur te wachten'
Hoogbegaafden blij met peergroup zonder structuur
Martin van Rooij
Begin aan iets zonder plan en er komt ellende van, zou je denken. Quen van Meer en Frederique Lampe dachten er anders over. Ze zetten een peergroup voor hoogbegaafden op zonder specifiek doel of programma en deden wetenschappelijk onderzoek naar het resultaat.
Experimenteren met zwaartekracht
Maryan Camps en Els Schrover
Leerdoel:
Kennis: Inzicht in zwaartekracht
Vaardigheid: Analyseren van de zwaartekracht in objecten van verschillende vormen
Vaardigheid Creativiteit inzetten voor het bedenken van experimenten met zwaartekracht “
Doelgroep:
Leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw
Inspiratiebron:
Vicky Cobb & Kathy Darling: Wa...
Vooruit
Communiceren zonder feedback
Maryan Camps en Els Schrover
Brengt u als docent een opdracht altijd duidelijk over? Begrijpt iedereen meteen wat u bedoelt? Deze opdracht laat zien hoe lastig communicatie kan zijn en hoe belangrijk feedback is. Een leuke oefening voor uw team van leerkrachten, en uiteraard ook voor leerlingen.
Ouders en Onderwijs betrekt ouders in evaluatie Passend Onderwijs
Marrigje de Bok
Lobke Vlaming begon in oktober 2018 als directeur van Ouders en Onderwijs. Ze komt niet uit het onderwijs maar werkte bij MVO Nederland, een stichting die bedrijven helpt verduurzamen. Ze solliciteerde ‘als moeder van jonge kinderen, die zich bepaalde dingen afvroeg’, zoals ze het omschrijft. In januari van dit jaar...