Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieLes: Isolerende laarzen ontwerpen voor de Noordpool
Maryan Camps en Els Schrover
Een vrije opdracht, ontwikkeld voor leerlingen van de bovenbouw basisschool, of de onderbouw van de middelbare school. De leerlingen maken met een groepje een ontwerptekening (voor isolerende laarzen). Er liggen materialen klaar waarmee ze kunnen experimenteren om de isolerende eigenschappen te testen.
Meten en weten
Ben Daeter
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Vaak is het zo dat hoogbegaafde kinderen niet willen opvallen en zich aanpassen, dat ze zich te pletter vervelen en gaan zitten klieren, dat ze geen aansluiting vinden met klasgenoten... Dit proces kan al jaren aan de gang zijn voor de school ingrijpt. Een belangrijke oorzaak van dit late ingrijpen is een gebrek aan...
Hoogbegaafde kinderen zijn sociaal vaardiger dan je wellicht dacht
Carla Desain
Orthopedagoog Marlies Bijvank-de Jonge trekt als conclusie uit haar recente onderzoek: Hoogbegaafde kinderen doen het best goed in sociale interactie, zowel de populairste als de minst populaire kinderen. Er zijn wel een aantal specifieke verschillen zichtbaar tussen de kinderen.
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Muziekles verrijkt het leven van hoogbegaafde kinderen
Priscilla Keeman
Sonja Hoving en Karin van Toor spraken over hoogbegaafdheid op het congres van de European Piano Teachers Association (EPTA) op 19 november 2016. Hoving is Specialist in Gifted Education (ECHA) en Van Toor volgde de opleiding Talentbegeleider bij Novilo. Hun statement luidde: ‘Muziekdocenten en conservatoriumstudent...
Congres ‘Talent in de klas’: Leerlingen én leraren moeten elkaar meer uitdagen
Martin van Rooij
Wat is er nou mooier voor een leerkracht dan te zien hoe kinderen dankzij jouw interventies erin slagen hun talenten te ontwikkelen? Soms verloopt die ontwikkeling min of meer vanzelf, maar lang niet altijd. Met name bij hoogbegaafden is het vaak een kwestie van vallen en opstaan. Zo’n tweehonderdvijftig onderwijspr...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Hoe versterk je de executieve functies?
Marjan Plat
Marian Plat volgde de opleiding tot hoogbegaafdheidsspecialist bij Novilo. Tijdens de opleiding deed ze uitgebreid onderzoek naar de executieve functies van hoogbegaafde kinderen en stelde ze haar bevindingen naderhand te boek. Speciaal voor Talent bespreekt Marian haar bevindingen en de relatie die zij daarin aanbr...
Stijn Loeber: meer lastpak dan studiebol
Katja Keuchenius
Interview met Stijn Loeber (35). Stijn was op school meer lastpak dan studiebol en is volgens hemzelf nog steeds niet goed in leren. Toch begeleidt hij inmiddels anderen om hun wetenschappelijke studie goed af te sluiten. “Het draait allemaal om zelfredzaamheid.”
Beautiful Connection - Studiereis Singapore mei 2015
Annette Bolder-Oorthuysen
In mei 2015 heeft Annette Bolder-Oorthuysen (docent VO en coördinator excellent leren) samen met Foka Visser (begeleider Plusklas, Master Talentontwikkeling en excelleren) een tiendaagse studiereis gemaakt naar Singapore. Het doel van deze reis was te onderzoeken welke factoren tot de goede onderwijsresultaten leide...
Les: Invloed uitoefenen op je gedachten
Maryan Camps en Els Schrover
Deze les is te gebruiken als vervolg op les 1 van dit jaar, waarin de leerlingen wensen bedachten voor in gelukskoekjes en deze daarna rubriceerden.
Meten en weten
Ben Daeter
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Hoogbegaafde leerlingen hebben veel baat bij een ‘growth mindset’ – een term die geïntroduceerd is door Carol Dweck. Om een growth mindset bij (hoogbegaafde) leerlingen te stimuleren, moeten leerkrachten zelf ook in die modus geraken. Anders heeft het veel minder zin, minder effect. In 'De stelling' geven verschille...
Flore van Grunsven en de vloek van hoogbegaafdheid
Martin van Rooij
Voor buitenstaanders lijkt hoogbegaafdheid een zegen. Flore van Grunsven was/is niet onverdeeld gelukkig met haar hoogbegaafdheid – en haar moeder Nicol Heijmans begrijpt dat heel goed.
Communiceren met hoogbegaafde kinderen, hoe doe je dat?
Carla Desain
Communiceren met hoogbegaafde kinderen vergt heel wat lenig geschakel van volwassenen. Talent vroeg uitleg en communicatietips aan hoogbegaafdheidsexpert Rineke Derksen.
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Psycholoog Linda Silverman over begaafdheid
Priscilla Keeman
De Amerikaanse psycholoog Linda Silverman testte in 37 jaar ruim 6300 kinderen op begaafdheid. In september was zij in Nederland voor de SLO-conferentie ‘Bijzonder Begaafd’. Talent sprak haar exclusief over haar inzichten en haar ervaring. ‘Bescherm begaafde kinderen. Zij zijn kwetsbaar.’
Kiene kleuters in de klas
Marrigje de Bok
Medilex Onderwijs wijdde een congres aan kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Wie meer wil leren over het herkennen van de signalen, over de noodzaak van tijdig signaleren, over zinvolle verrijking en mogelijke versnelling, kon zijn hart ophalen.
Hulpverlening schiet vaak tekort
Bruno Emans
Er zijn aanwijzingen dat hoogbegaafden meer dan gemiddeld in aanraking komen met de geestelijke gezondheidszorg (GGz). Het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV) voerde een korte inventarisatie uit, waarin dit vermoeden ruimschoots lijkt te worden bevestigd. Dit artikel beschrijft de uitkomsten van de inventar...
Hersenonderzoek met didactiek verbinden
Ben Daeter
Je zoon van vijftien is slim. Waarom doet hij dan soms van die domme dingen? Waarom vindt hij Pokémon Go belangrijker dan huiswerk maken? Professor Jelle Jolles volgt als neuropycholoog al meer dan 30 jaar het tienerbrein. Wat kan het onderwijs hier van leren?
Les: Goede wensen bedenken
Maryan Camps en Els Schrover
Doel: Observeren van denkstrategieën.
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Lerende VO-HO netwerken
Miranda Overbeek
De VO-HO netwerken organiseren activiteiten voor leerlingen en docenten, waaronder activiteiten voor hoogbegaafde leerlingen. In 2016 hebben de netwerken een peerreviewsysteem opgezet en via deze weg landelijk ervaringen uitgewisseld, onder andere over talentontwikkeling.
Meten en weten
Ben Daeter
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
'Hoogbegaafde kinderen krijgen steeds vaker psychiatrische diagnose, zoals ADHD of autisme'
Dat stelt dr. Lianne Hoogeveen van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek in NRC Handelsblad.
Hokjesdenken
Maddy Hageman
Nieuw kwaliteitsregister hoogbegaafdheid
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Steeds meer hoogbegaafde kinderen versnellen omdat ze niet voldoende uitdaging of aansluiting vinden in hun eigen groep. Voor de meeste kinderen pakt versnellen goed uit, maar niet voor allemaal. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat deze leerlingen zijn gaan
onderpresteren omdat ze ook na de versnelling nog niet...
Do’s en dont’s in het HB-onderwijs
Martin van Rooij
Zo rond 2010 zetten veel scholen (en koepels) hun eerste schreden op het gebied van specifiek basisonderwijs, gericht op hoogbegaafde kinderen. Waar staan we anno 2016? Wat werkt, wat werkt niet? Talent vroeg vier experts wat we zelf hebben geleerd van HB-onderwijs.
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Een andere kijk op onderpresteren
Priscilla Keeman
Na 'Een andere kijk op hoogbegaafdheid' wisten Esther de Boer, Nathalie van Kordelaar en Mariken Althuizen van geen ophouden en schreven 'Een andere kijk op onderpresteren'. Met hun verfrissende blik op beide onderwerpen geven ze ruimte aan het hele kind; de
hoogte van het IQ en prestatie zijn minder belangrijk. ‘Ki...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.