Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Weten

Flore van Grunsven en de vloek van hoogbegaafdheid

Voor buitenstaanders lijkt hoogbegaafdheid een zegen. Flore van Grunsven was/is niet onverdeeld gelukkig met haar hoogbegaafdheid – en haar moeder Nicol Heijmans begrijpt dat heel goed.

Weten

Communiceren met hoogbegaafde kinderen, hoe doe je dat?

Communiceren met hoogbegaafde kinderen vergt heel wat lenig geschakel van volwassenen. Talent vroeg uitleg en communicatietips aan hoogbegaafdheidsexpert Rineke Derksen.

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Psycholoog Linda Silverman over begaafdheid

De Amerikaanse psycholoog Linda Silverman testte in 37 jaar ruim 6300 kinderen op begaafdheid. In september was zij in Nederland voor de SLO-conferentie ‘Bijzonder Begaafd’. Talent sprak haar exclusief over haar inzichten en haar ervaring. ‘Bescherm begaafde kinderen. Zij zijn kwetsbaar.’

Weten

Kiene kleuters in de klas

Medilex Onderwijs wijdde een congres aan kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Wie meer wil leren over het herkennen van de signalen, over de noodzaak van tijdig signaleren, over zinvolle verrijking en mogelijke versnelling, kon zijn hart ophalen.

Weten

Hulpverlening schiet vaak tekort

Er zijn aanwijzingen dat hoogbegaafden meer dan gemiddeld in aanraking komen met de geestelijke gezondheidszorg (GGz). Het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV) voerde een korte inventarisatie uit, waarin dit vermoeden ruimschoots lijkt te worden bevestigd. Dit artikel beschrijft de uitkomsten van de inventar...

Weten

Hersenonderzoek met didactiek verbinden

Je zoon van vijftien is slim. Waarom doet hij dan soms van die domme dingen? Waarom vindt hij Pokémon Go belangrijker dan huiswerk maken? Professor Jelle Jolles volgt als neuropycholoog al meer dan 30 jaar het tienerbrein. Wat kan het onderwijs hier van leren?

Doen

Les: Goede wensen bedenken

Doel: Observeren van denkstrategieën.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Lerende VO-HO netwerken

De VO-HO netwerken organiseren activiteiten voor leerlingen en docenten, waaronder activiteiten voor hoogbegaafde leerlingen. In 2016 hebben de netwerken een peerreviewsysteem opgezet en via deze weg landelijk ervaringen uitgewisseld, onder andere over talentontwikkeling.

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

'Hoogbegaafde kinderen krijgen steeds vaker psychiatrische diagnose, zoals ADHD of autisme'

Dat stelt dr. Lianne Hoogeveen van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek in NRC Handelsblad.

Columns

Hokjesdenken

Welk hokje gaat er open in uw hoofd, als u hoort ‘Ik heb een hoogbegaafde jongen in de klas’? Eerlijk zeggen.
Weten

Nieuw kwaliteitsregister hoogbegaafdheid

In de afgelopen jaren hebben diverse begeleidingsdiensten, particuliere bureaus en commerciële instellingen allerlei vormen van begeleiding van hoogbegaafden of hun docenten ontwikkeld.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

Steeds meer hoogbegaafde kinderen versnellen omdat ze niet voldoende uitdaging of aansluiting vinden in hun eigen groep. Voor de meeste kinderen pakt versnellen goed uit, maar niet voor allemaal. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat deze leerlingen zijn gaan
onderpresteren omdat ze ook na de versnelling nog niet...

Weten

Do’s en dont’s in het HB-onderwijs

Zo rond 2010 zetten veel scholen (en koepels) hun eerste schreden op het gebied van specifiek basisonderwijs, gericht op hoogbegaafde kinderen. Waar staan we anno 2016? Wat werkt, wat werkt niet? Talent vroeg vier experts wat we zelf hebben geleerd van HB-onderwijs.

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Een andere kijk op onderpresteren

Na 'Een andere kijk op hoogbegaafdheid' wisten Esther de Boer, Nathalie van Kordelaar en Mariken Althuizen van geen ophouden en schreven 'Een andere kijk op onderpresteren'. Met hun verfrissende blik op beide onderwerpen geven ze ruimte aan het hele kind; de
hoogte van het IQ en prestatie zijn minder belangrijk. ‘Ki...

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Zelfbewustzijn als basis

Kasper Ponte geeft psychologieles op een middelbare school met klassen voor hoogbegaafde leerlingen. Zo krijgen de leerlingen
een interessant vak, verwerven ze inzicht in hun hoogbegaafdheid en leren ze bovenal veel over zichzelf.

Weten

4 VWO-plussers blikken terug

Sinds 2007 hebben scholen met een dergelijke opleiding zich verenigd in de vereniging begaafdheidsprofielscholen: een landelijk dekkend netwerk onder andere om kennis over onderwijs voor hoogbegaafden te verspreiden. Vier ex-leerlingen van het Hondsrugcollege Emmen blikken terug op VWO+.

Doen

Van programmeren leer je doorzetten

In Engeland is programmeren een verplicht vak op alle basisscholen. In Nederland is het nog niet zover, al experimenteren steeds meer scholen met programmeerprojecten.

Doen

Les: Ideeën voor een rol plakband

Doel: Voor de leerlingen: brainstormen en samenwerken.

Weten

SLO brengt experts samen

Rondom de Conferentie 'Bijzonder Begaafd' organiseerde SLO op 27 en 29 september 2016 een pré- en postconferentie met als doel verdieping te bieden voor experts op het gebied van begaafdheid. De Amerikaanse psycholoog Linda Silverman speelt de hoofdrol. ‘Het is ook nodig om als professional gevoed en geïnspireerd te...

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Congres Talent in de Klas

Ook begaafde kinderen hebben hun problemen en hebben goede begeleiding en aandacht van de leerkracht nodig om hun talenten tot bloei te laten komen. Dit is best een uitdaging voor leerkrachten en intern begeleiders.
Weten

Do’s en dont’s in het HB-onderwijs

Zo rond 2010 zetten veel scholen hun eerste schreden op het gebied van specifiek basisonderwijs, gericht op hoogbegaafde kinderen. Waar staan we anno 2016? Wat werkt, wat werkt niet? Talent vroeg vier experts wat we zelf hebben geleerd van HB-onderwijs. ï
Weten

Daag creatief begaafde leerlingen uit

Creatief begaafde leerlingen hebben minstens zoveel behoefte aan uitdagend onderwijs als analytisch begaafde leerlingen.
Weten

Altijd de jongste

Anouk van Kampen (27) sloeg twee klassen over, maar weet niet of ze hoogbegaafd is. Ze ging zoveel mogelijk normaal en gelukkig naar school.
Weten

Onderzoek hoogbegaafdheid en burn-out

Akkelijn Elshof onderzocht in samenspraak met het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV) de relatie tussen hoogbegaafdheid en burn-outklachten op het werk.
Weten

Een plaats voor de hoogbegaafde in de groep

Laten we even terug gaan in de tijd, 15 jaar terug. Je komt als ouder voor het eerst in aanraking met hoogbegaafdheid. Tot dat moment had je nog niet eerder van het begrip hoogbegaafdheid gehoord.
Weten

Hoogbegaafden onderwijs in Drenthe op de kaart

Kinderen worden niet pas in groep vijf hoogbegaafd en zijn dat niet slechts een ochtend per week. De ene hoogbegaafde leerling heeft bovendien iets anders nodig dan de andere.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

'Sinds enkele jaren zien we steeds vaker hoogbegaafde kinderen en jongeren met een psychiatrische diagnose. In veel van die gevallen bestaat twijfel of die diagnose terecht gesteld is. Bijscholing aan GZ-psychologen op het gebied van hoogbegaafdheid is daarom hard nodig.’ In 'De stelling' geven verschillende persone...

Weten

Worstelen en boven komen

Wie denkt dat HB’ers fluitend hun master halen, heeft het mis. Slechts zestien procent van alle hoogbegaafden slaagt erin een universitaire studie af te ronden. Kennelijk is de weg die HB’ers afleggen hobbeliger dan die van de gemiddelde student. Wat extra aandacht, een HB-café en een laagdrempelige netwerkborrel bi...