Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieNieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Opus, passend onderwijs in een reguliere setting
Annemieke van Manen
Acht jaar geleden richtte Erna Terpstra samen met de toenmalige rector van het Olympus College in Arnhem, Anita O’Connor, Opus op, de afdeling voor hoogbegaafde kinderen. Ze gingen daarvoor kijken in Amerika, bij The Roeper School, een privéschool met een bijzondere ideologie. Inmiddels zijn er drie leerjaren met sa...
‘Muziek laat ons brein beter functioneren’
Martin van Rooij
In het onderwijs is de laatste jaren sprake van een toenemende waardering voor ‘harde’ leeropbrengsten op het gebied van rekenen en taal. Andere vakken komen caardoor in het gedrang. De gymleraar werd afgeschaft, muziekles werd geschrapt. ‘Een regelrechte verarming’, vindt neuropsycholoog professor Erik Scherder, on...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Het kind als uitgangspunt
Marrigje de Bok
‘Onderwijsaanpassingen voor hoog begaafden zijn vaak goed voor alle leerlingen. Ontwikkeling op eigen tempo en niveau, focussen op talent, vaardigheden trainen, onderzoekend leren, stimulans van creatief denken - dat past bij uitstek bij het kind van nu in de wereld van nu. Willen wij onderwijs dat met de tijd meega...
Les: Red de worm!
Maryan Camps en Els Schrover
Doel: Samenwerken en communicatie.
Differentiatie komt uit de kast
Carla Desain
Goed inspelen op verschillen en bepalen welk speel- en leermateriaal leuk en uitdagend is voor welk kind, vergt nogal wat tijd en moeite van leerkrachten. Onderwijskundige Elma Dijkstra en haar collega’s bedachten een manier om dit eenvoudiger te maken: een niveaubepaling bij elke nieuw binnenkomende vierjarige en e...
De arbeidssatisfactie van hoogbegaafden
Bruno Emans en Noks Nauta
Dabrowski en de graden van gevoeligheid
Antoinette Gerichhausen
Toptalenten steeds beter bediend op school
Hun kleutertijd
Maddy Hageman
De stelling
Loes Ypma (PvdA) voert lange strijd tegen thuiszitten
Martin van Rooij
Slimme leerlingen vervelen zich minder op school
Onderzoeksrapportage in kindertaal
Carla Desain
Dag en nacht hoogbegaafd
Week van de hoogbegaafdheid
Congres ‘Slim omgaan met (hoog)begaafde leerlingen.
“Het schoolsysteem demotiveert hoogbegaafde kinderen en werkt onderpresteren in de hand”
Carla Desain
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Ruimte krijgen om te leren
Frank Stienissen
Jaap Verouden is onderwijsadviseur bij het ABC in Amsterdam en zit in de projectleiding van Day a Week School. Als specialist (hoog) begaafdheid houdt hij in 7 statements een warm pleidooi voor beter onderwijs aan alle basisschoolleerlingen.
De stelling
Aanleiding voor deze stelling is een citaat van prof. dr. Tessa Kieboom van een jaar of tien geleden in haar dictaat ‘Hoogbegaafdheid: een gave of vergiftigd geschenk?’In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Onderzoeksrapportage in kindertaal
Carla Desain
Als een kind onderzocht is op begaafdheid, krijgen de ouders een uitgebreid onderzoeksverslag. Soms ontvangt de school een apart verslag, toegespitst op
de onderwijssituatie. Orthopedagoge Geke Maes van praktijk Gekend Talent in Meppel maakt daarnaast nog een verslag voor het onderzochte kind zelf.
Spelletjes KernTalenten
Katja Keuchenius
Wat kinderen het liefst spelen, voorspelt welk beroep later bij hen past. Hoe kan een basisschool hoogbegaafde kinderen helpen om deze ‘kerntalenten’ goed te ontwikkelen? Twee experts in gesprek.
Ongemerkt sleutelen aan je mindset
Marrigje de Bok
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak weinig aansluiting op school. Op de UniQum kampen kunnen zij vakantie vieren met kinderen die net zo zijn als zij, hetzelfde denken, dezelfde interesses hebben en soms dezelfde problemen. Daar worden heel snel vriendschappen gesloten.
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Les: Samen weet je meer!
Maryan Camps en Els Schrover
(Hoog)begaafde leerlingen zijn vaak niet vanzelfsprekend de meest enthousiaste samenwerkers. Dikwijls werken ze liever op hun eentje een moeilijk probleem uit. Toch is samenwerken een vaardigheid die belangrijker is dan ooit. Oefening baart gelukkig kunst
Over misdiagnoses en de desastreuze gevolgen
Ellen Dittrich en Laura Groebbé
Ellen Dittrich en Laura Groebbé zijn verbonden aan La Luna in Maastricht. Ze hebben zelf de methode Wereldtaal ontwikkeld, waarmee ze de leer- en denkbeleving van kinderen in kaart brengen. In een persoonlijk relaas geven ze aan dat misdiagnoses en de gevolgen daarvan voor een hoogbegaafd kind desastreus kunnen zijn...
Goede feedback geven aan talentvolle leerlingen is geen sinecure
Maureen Tielen
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Aanleiding voor deze stelling is een artikel in het AOB blad (2015). Daarin stelt Laetitia Hooft (voorzitter van het Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid) dat speciaal hoogbegaafdenonderwijs eigenlijk helemaal niet nodig is. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
‘Dat maken wij zelf wel uit!’ is mijn levensmotto
Carla Desain
Felienne Hermans (31) deelt haar liefde voor programmeren graag met anderen. Aan de TU Delft doceert zij informatica aan niet-informatici. Haar onderzoek naar spreadsheetgebruik wint de ene wetenschappelijke prijs na de andere. Aan haar online cursussen over data-analyse deden 45 duizend mensen van over de hele were...
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Waarom winnen Noordoost-Aziaten zo weinig Nobelprijzen?
Jan te Nijenhuis
Japanners, Koreanen en Chinezen hebben hoge IQ-scores en zijn harde werkers. Ze munten uit in het klaslokaal, maar winnen desondanks heel weinig
Nobelprijzen. Dr. Kenya Kura is een Japanse intelligentieonderzoeker die deze puzzel probeert op te lossen. In een exclusief interview met Talent vertelt hij over zijn onde...
Music sets your brain on fire!
Arian van der Mark
Hebben hoogbegaafde kinderen baat bij muziektherapie? Hoogbegaafde kinderen worstelen vaak met allerlei communicatie-problemen. Woorden schieten dan te kort. Kan muziektherapie die communicatiegap wel dichten? Kan muziektherapie faalangst verminderen? Kan muziektherapie depressiviteit voorkomen?