Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Weten

Ruimte krijgen om te leren

Jaap Verouden is onderwijsadviseur bij het ABC in Amsterdam en zit in de projectleiding van Day a Week School. Als specialist (hoog) begaafdheid houdt hij in 7 statements een warm pleidooi voor beter onderwijs aan alle basisschoolleerlingen.

Opinie

De stelling

Aanleiding voor deze stelling is een citaat van prof. dr. Tessa Kieboom van een jaar of tien geleden in haar dictaat ‘Hoogbegaafdheid: een gave of vergiftigd geschenk?’In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Onderzoeksrapportage in kindertaal

Als een kind onderzocht is op begaafdheid, krijgen de ouders een uitgebreid onderzoeksverslag. Soms ontvangt de school een apart verslag, toegespitst op
de onderwijssituatie. Orthopedagoge Geke Maes van praktijk Gekend Talent in Meppel maakt daarnaast nog een verslag voor het onderzochte kind zelf.

Weten

Spelletjes KernTalenten

Wat kinderen het liefst spelen, voorspelt welk beroep later bij hen past. Hoe kan een basisschool hoogbegaafde kinderen helpen om deze ‘kerntalenten’ goed te ontwikkelen? Twee experts in gesprek.

Weten

Ongemerkt sleutelen aan je mindset

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak weinig aansluiting op school. Op de UniQum kampen kunnen zij vakantie vieren met kinderen die net zo zijn als zij, hetzelfde denken, dezelfde interesses hebben en soms dezelfde problemen. Daar worden heel snel vriendschappen gesloten.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Doen

Les: Samen weet je meer!

(Hoog)begaafde leerlingen zijn vaak niet vanzelfsprekend de meest enthousiaste samenwerkers. Dikwijls werken ze liever op hun eentje een moeilijk probleem uit. Toch is samenwerken een vaardigheid die belangrijker is dan ooit. Oefening baart gelukkig kunst

Weten

Over misdiagnoses en de desastreuze gevolgen

Ellen Dittrich en Laura Groebbé zijn verbonden aan La Luna in Maastricht. Ze hebben zelf de methode Wereldtaal ontwikkeld, waarmee ze de leer- en denkbeleving van kinderen in kaart brengen. In een persoonlijk relaas geven ze aan dat misdiagnoses en de gevolgen daarvan voor een hoogbegaafd kind desastreus kunnen zijn...

Weten

Goede feedback geven aan talentvolle leerlingen is geen sinecure

Een slimme peuter wordt door zijn moeder gecomplimenteerd voor zijn geweldige inzet. De peuter reageert hierop enigszins ontstemd: ‘Nee mama, ik ben hier gewoon goed in!’ Het geven van de juiste feedback aan getalenteerde leerlingen is geen sinecure.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

De stelling

Aanleiding voor deze stelling is een artikel in het AOB blad (2015). Daarin stelt Laetitia Hooft (voorzitter van het Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid) dat speciaal hoogbegaafdenonderwijs eigenlijk helemaal niet nodig is. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Weten

‘Dat maken wij zelf wel uit!’ is mijn levensmotto

Felienne Hermans (31) deelt haar liefde voor programmeren graag met anderen. Aan de TU Delft doceert zij informatica aan niet-informatici. Haar onderzoek naar spreadsheetgebruik wint de ene wetenschappelijke prijs na de andere. Aan haar online cursussen over data-analyse deden 45 duizend mensen van over de hele were...

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Waarom winnen Noordoost-Aziaten zo weinig Nobelprijzen?

Japanners, Koreanen en Chinezen hebben hoge IQ-scores en zijn harde werkers. Ze munten uit in het klaslokaal, maar winnen desondanks heel weinig
Nobelprijzen. Dr. Kenya Kura is een Japanse intelligentieonderzoeker die deze puzzel probeert op te lossen. In een exclusief interview met Talent vertelt hij over zijn onde...

Weten

Music sets your brain on fire!

Hebben hoogbegaafde kinderen baat bij muziektherapie? Hoogbegaafde kinderen worstelen vaak met allerlei communicatie-problemen. Woorden schieten dan te kort. Kan muziektherapie die communicatiegap wel dichten? Kan muziektherapie faalangst verminderen? Kan muziektherapie depressiviteit voorkomen?

Weten

'Spelling is mijn goedste vak'

Dyslexie lijkt onder leerlingen steeds vaker voor te komen. Wat zijn de feiten over dyslexie? En hoe voelt het eigenlijk om dyslectisch te zijn? ‘Ik dacht wel: hoe kunnen andere kinderen dit zo makkelijk?’

Weten

Geen eindpunt maar kruispunt

Uitvallers, voortijdig schoolverlaters, thuiszitters – het zijn leerlingen met zeer diverse problematiek, leerlingen die geen passend onderwijs kunnen vinden. Onder hen, naar schatting, ook enkele duizenden hoogbegaafden per jaar. Feniks Talent vangt deze leerlingen op en begeleidt ze naar een waardevolle toekomst.

Weten

Pre-studeren als noodzaak

Leerlingen die meer uitdaging aankunnen, hoeven die niet alleen binnen hun eigen school te zoeken. Steeds meer universiteiten ontwikkelen masterclasses,
colleges en leergangen om deze leerlingen tegemoet te komen. Julius Moormann (12), 3 vwo, is zo'n leerling. Hij sloot tijdens het prestuderen aan de UvA het vak Wer...

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 18-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Goede feedback geven aan talentvolle leerlingen is geen sinecure

Een slimme peuter wordt door zijn moeder gecomplimenteerd voor zijn geweldige inzet. De peuter reageert hierop enigszins ontstemd: ‘Nee mama, ik ben hier gewoon goed in!’ Het geven van de juiste feedback aan getalenteerde leerlingen is geen sinecure, zo blijkt. Wanneer doe je het goed?

Weten

Slim zijn is leuk

Op 26 november 2014 vond in Amsterdam voor de tweede maal de door Mensa georganiseerde SlimmerIQuiz plaats. Een wedstrijd voor alle leerlingen uit groep 8 van de basisschool, waarin kinderen kunnen ervaren, dat het leuk is om slim te zijn.
Weten

Ouderparticipatie op basisschool de Fakkel

Betrokken ouders, daar zijn de meeste scholen erg blij mee. Ouders die meehelpen schoonmaken of luizenpluizen. Maar ouders die een structurele onderwijsrol vervullen, roepen gemengde gevoelens op.
Weten

Hoogbegaafden hebben vaak leerproblemen

Catherine Wormald, onderzoeker aan de Australische universiteit Wollongong, schrijft in een eerder dit jaar gepubliceerd artikel over de combinatie van hoogbegaafdheid en leerproblemen.
Weten

Hoogbegaafdheid en autisme

Autismespectrumstoornissen (ASS) komen relatief gezien niet vaak voor. Pakweg 1 procent van de algehele bevolking heeft het (Smeets, Bos, Van der Molen & Muris, 2009). Toch zitten tegenwoordig in iedere klas kinderen met deze diagnose.
Weten

Onderzoek naar hoogbegaafden wint KNAW-prijs

Slechts zestien procent van alle hoogbegaafden slaagt erin een universitair diploma te halen. Opmerkelijk, vonden VWO’ers Mirthe Lipke en Ilse Lekkerkerker uit Elburg.
Weten

Hoe is het nu met….? Nerd als geuzennaam

In de afgelopen jaren vertelden tientallen kinderen en jongeren in Talent over een boek dat indruk op hen gemaakt had. Ze vertelden over thema’s die hen aan het nadenken zetten en over hoofdpersonen die op henzelf leken – of juist niet.
Weten

Als de Plusklas niet genoeg is

Sinds zes jaar is in Eindhoven fulltime basisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen beschikbaar. Salto, de koepel voor openbaar basisonderwijs in Eindhoven, biedt het aan. Aanvankelijk onder de vlag van de Leonardo Stichting, maar sinds twee jaar losg
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

‘Hij moest en zou het zelf oplossen’

Slechts zestien procent van alle hoogbegaafden slaagt erin een universitair diploma te halen. Opmerkelijk, vonden VWO’ers Mirthe Lipke en Ilse Lekkerkerker uit Elburg. Ze besloten zich in de materie te verdiepen – en met succes. Hun profielwerkstuk werd bekroond met de Onderwijsprijs van de Koninklijke Nederlandse A...

Weten

JA de ouder als leeshulp, JA/NEE de ouder als leerkracht

Betrokken ouders, daar zijn de meeste scholen erg blij mee. Ouders die meehelpen schoonmaken of luizenpluizen, die meelopen naar de gymzaal, meegaan op kamp of op schoolreisje – graag! Maar ouders die een structurele onderwijsrol vervullen, bijvoorbeeld in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, daar lopen de meni...

Weten

Nieuws

Bekijk de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Excellente leerlingen ontdekken eigen leerstrategieën

De aanpak ONDERZOEKEND excelLEREN richt zich op hoe excellente leerlingen leren en hoe het onderzoekend leren kan helpen om deze leerlingen nog meer uitdaging te bieden om hun talenten tot uiting te laten komen. Onderzoekend leren is een didactiek die leerlingen aanspoort de wereld om zich heen op een actieve manier...

Weten

“Mensen die me raar vinden, lach ik uit”

Zijn eigen onderwijstijd was voor Jeroen (29) geen gelukkige periode. Nu heeft hij een uitgesproken mening over de hiaten in het onderwijs.

Weten

Hoogbegaafdheid en autisme

Autismespectrumstoornissen (ASS) komen relatief gezien niet vaak voor. Pakweg 1 procent van de algehele bevolking heeft het. Toch zitten tegenwoordig in iedere klas wel kinderen met een dergelijke diagnose. Wat is autisme eigenlijk? En hoe relateert het zich tot hoogbegaafdheid?

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 18-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan