Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieRuimte krijgen om te leren
Frank Stienissen
Jaap Verouden is onderwijsadviseur bij het ABC in Amsterdam en zit in de projectleiding van Day a Week School. Als specialist (hoog) begaafdheid houdt hij in 7 statements een warm pleidooi voor beter onderwijs aan alle basisschoolleerlingen.
De stelling
Aanleiding voor deze stelling is een citaat van prof. dr. Tessa Kieboom van een jaar of tien geleden in haar dictaat ‘Hoogbegaafdheid: een gave of vergiftigd geschenk?’In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Onderzoeksrapportage in kindertaal
Carla Desain
Als een kind onderzocht is op begaafdheid, krijgen de ouders een uitgebreid onderzoeksverslag. Soms ontvangt de school een apart verslag, toegespitst op
de onderwijssituatie. Orthopedagoge Geke Maes van praktijk Gekend Talent in Meppel maakt daarnaast nog een verslag voor het onderzochte kind zelf.
Spelletjes KernTalenten
Katja Keuchenius
Wat kinderen het liefst spelen, voorspelt welk beroep later bij hen past. Hoe kan een basisschool hoogbegaafde kinderen helpen om deze ‘kerntalenten’ goed te ontwikkelen? Twee experts in gesprek.
Ongemerkt sleutelen aan je mindset
Marrigje de Bok
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak weinig aansluiting op school. Op de UniQum kampen kunnen zij vakantie vieren met kinderen die net zo zijn als zij, hetzelfde denken, dezelfde interesses hebben en soms dezelfde problemen. Daar worden heel snel vriendschappen gesloten.
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Les: Samen weet je meer!
Maryan Camps en Els Schrover
(Hoog)begaafde leerlingen zijn vaak niet vanzelfsprekend de meest enthousiaste samenwerkers. Dikwijls werken ze liever op hun eentje een moeilijk probleem uit. Toch is samenwerken een vaardigheid die belangrijker is dan ooit. Oefening baart gelukkig kunst
Over misdiagnoses en de desastreuze gevolgen
Ellen Dittrich en Laura Groebbé
Ellen Dittrich en Laura Groebbé zijn verbonden aan La Luna in Maastricht. Ze hebben zelf de methode Wereldtaal ontwikkeld, waarmee ze de leer- en denkbeleving van kinderen in kaart brengen. In een persoonlijk relaas geven ze aan dat misdiagnoses en de gevolgen daarvan voor een hoogbegaafd kind desastreus kunnen zijn...
Goede feedback geven aan talentvolle leerlingen is geen sinecure
Maureen Tielen
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Aanleiding voor deze stelling is een artikel in het AOB blad (2015). Daarin stelt Laetitia Hooft (voorzitter van het Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid) dat speciaal hoogbegaafdenonderwijs eigenlijk helemaal niet nodig is. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
‘Dat maken wij zelf wel uit!’ is mijn levensmotto
Carla Desain
Felienne Hermans (31) deelt haar liefde voor programmeren graag met anderen. Aan de TU Delft doceert zij informatica aan niet-informatici. Haar onderzoek naar spreadsheetgebruik wint de ene wetenschappelijke prijs na de andere. Aan haar online cursussen over data-analyse deden 45 duizend mensen van over de hele were...
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Waarom winnen Noordoost-Aziaten zo weinig Nobelprijzen?
Jan te Nijenhuis
Japanners, Koreanen en Chinezen hebben hoge IQ-scores en zijn harde werkers. Ze munten uit in het klaslokaal, maar winnen desondanks heel weinig
Nobelprijzen. Dr. Kenya Kura is een Japanse intelligentieonderzoeker die deze puzzel probeert op te lossen. In een exclusief interview met Talent vertelt hij over zijn onde...
Music sets your brain on fire!
Arian van der Mark
Hebben hoogbegaafde kinderen baat bij muziektherapie? Hoogbegaafde kinderen worstelen vaak met allerlei communicatie-problemen. Woorden schieten dan te kort. Kan muziektherapie die communicatiegap wel dichten? Kan muziektherapie faalangst verminderen? Kan muziektherapie depressiviteit voorkomen?
'Spelling is mijn goedste vak'
Priscilla Keeman
Dyslexie lijkt onder leerlingen steeds vaker voor te komen. Wat zijn de feiten over dyslexie? En hoe voelt het eigenlijk om dyslectisch te zijn? ‘Ik dacht wel: hoe kunnen andere kinderen dit zo makkelijk?’
Geen eindpunt maar kruispunt
Marrigje de Bok
Uitvallers, voortijdig schoolverlaters, thuiszitters – het zijn leerlingen met zeer diverse problematiek, leerlingen die geen passend onderwijs kunnen vinden. Onder hen, naar schatting, ook enkele duizenden hoogbegaafden per jaar. Feniks Talent vangt deze leerlingen op en begeleidt ze naar een waardevolle toekomst.
Pre-studeren als noodzaak
Annemieke van Manen
Leerlingen die meer uitdaging aankunnen, hoeven die niet alleen binnen hun eigen school te zoeken. Steeds meer universiteiten ontwikkelen masterclasses,
colleges en leergangen om deze leerlingen tegemoet te komen. Julius Moormann (12), 3 vwo, is zo'n leerling. Hij sloot tijdens het prestuderen aan de UvA het vak Wer...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 18-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Goede feedback geven aan talentvolle leerlingen is geen sinecure
Maureen Tielen
Een slimme peuter wordt door zijn moeder gecomplimenteerd voor zijn geweldige inzet. De peuter reageert hierop enigszins ontstemd: ‘Nee mama, ik ben hier gewoon goed in!’ Het geven van de juiste feedback aan getalenteerde leerlingen is geen sinecure, zo blijkt. Wanneer doe je het goed?
_w400_h260_bg.jpg)
Slim zijn is leuk
Maddy Hageman
_w400_h260_bg.jpg)
Ouderparticipatie op basisschool de Fakkel
Hoogbegaafden hebben vaak leerproblemen
Hoogbegaafdheid en autisme
Priscilla Keeman
_w400_h260_bg.jpg)
Onderzoek naar hoogbegaafden wint KNAW-prijs
Martin van Rooij
Hoe is het nu met….? Nerd als geuzennaam
Carla Desain
_w400_h260_bg.jpg)
Als de Plusklas niet genoeg is
Martin van Rooij
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
‘Hij moest en zou het zelf oplossen’
Martin van Rooij
Slechts zestien procent van alle hoogbegaafden slaagt erin een universitair diploma te halen. Opmerkelijk, vonden VWO’ers Mirthe Lipke en Ilse Lekkerkerker uit Elburg. Ze besloten zich in de materie te verdiepen – en met succes. Hun profielwerkstuk werd bekroond met de Onderwijsprijs van de Koninklijke Nederlandse A...
JA de ouder als leeshulp, JA/NEE de ouder als leerkracht
Carla Desain
Betrokken ouders, daar zijn de meeste scholen erg blij mee. Ouders die meehelpen schoonmaken of luizenpluizen, die meelopen naar de gymzaal, meegaan op kamp of op schoolreisje – graag! Maar ouders die een structurele onderwijsrol vervullen, bijvoorbeeld in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, daar lopen de meni...
Nieuws
Bekijk de nieuwsberichten van deze editie.
Excellente leerlingen ontdekken eigen leerstrategieën
De aanpak ONDERZOEKEND excelLEREN richt zich op hoe excellente leerlingen leren en hoe het onderzoekend leren kan helpen om deze leerlingen nog meer uitdaging te bieden om hun talenten tot uiting te laten komen. Onderzoekend leren is een didactiek die leerlingen aanspoort de wereld om zich heen op een actieve manier...
“Mensen die me raar vinden, lach ik uit”
Mariska van Sprundel
Zijn eigen onderwijstijd was voor Jeroen (29) geen gelukkige periode. Nu heeft hij een uitgesproken mening over de hiaten in het onderwijs.
Hoogbegaafdheid en autisme
Priscilla Keeman
Autismespectrumstoornissen (ASS) komen relatief gezien niet vaak voor. Pakweg 1 procent van de algehele bevolking heeft het. Toch zitten tegenwoordig in iedere klas wel kinderen met een dergelijke diagnose. Wat is autisme eigenlijk? En hoe relateert het zich tot hoogbegaafdheid?
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 18-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.