Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Weten

Reportage Vuurvogel: 'Thuiszitten, dat wens je geen kind toe.'

Aan de zuidoostkant van Gouda, aan de rand van Het Groene Hart, staat een school voor speciaal basisonderwijs (de Oostvogel) met een afdeling voor hoogbegaafden (de Vuurvogel). De Vuurvogel heeft oog en aandacht voor leerlingen die een leer- of gedragsstoornis hebben en daarnaast hoogbegaafd zijn. Daar is veel vraag...

Weten

HB-portret Marlot van Zoggel

‘Als ik ergens aan begin, wil ik het altijd afmaken’ ‘Het is fijn om tussen kinderen van mijn niveau te zitten, ik ben niet meer altijd de slimste.’
‘Ik vind dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar nieuwe medicijnen tegen kanker, daar wilde ik wel – tijdens de Vierdaagse – geld voor ophalen.'

Doen

Rubriek Vooruit: Leer achteruit denken

Leer achteruit denken voor een reclameboodschap. In deze les worden de leerlingen aan het werk gezet om een reclameposter te maken. Het gaat erom dat ze: 1. De sterkste boodschap bedenken. 2 Zich niet verliezen in details. 3. Beginnen met het einddoel in zicht: wat moet het publiek van de boodschap onthouden? En van...

Opinie

De Stelling: De huidige taal- en rekenmethodes zijn prima geschikt voor leerlingen die (veel) meer aankunnen.

Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, SLO, heeft bij de taal- en rekenmethodes die tot 2010 uitkwamen, compacting- en verrijkingsprogramma's ontwikkeld. Hiermee wilde SLO stimuleren dat leerlingen die meer aankunnen geen onnodige oefen- en herhalingsstof hoefden te maken en daardoor meer ruimte kregen...

Doen

Palmen op de Noordpool

Carla Desain zoekt in Carla's Corner elk nummer de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor jouw kind of leerling. Deze keer 'Palmen op de Noordpool', 'Circuit Maze', 'Kunst voor beginners' en 'Natuurorigami'.

Redactioneel

Minder is meer

Voorwoord en inhoud Talent 5, jaargang 28, september 2018

Opinie

Passend onderwijs heeft de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen juist afgezwakt.

In de rubriek De Stelling reageren specialisten en andere nauwbetrokken mensen op een actuele kwestie betreffende hoogbegaafdheid. Deze keer luidt de stelling: Passend onderwijs heeft de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen juist afgezwakt.

Weten

'Goed kijken, maatwerk leveren, kleine stapjes zetten.'

In juni sloot de derde lichting de post-HBO-opleiding tot specialist speciaal en begaafd af. Tien dames vertellen over wat ze hebben geleerd en hoe ze de opgedane kennis in de praktijk gaan brengen. Hun devies luidt: goed kijken, maatwerk leveren en kleine stapjes zetten.

Doen

Levelwerk als uitdaging voor meerbegaafden

Meerbegaafde leerlingen laten zich graag uitdagen, vertelt Sylvia Lodder van Openbare basisschool Het Overbos. Talent neemt een kijkje in de Oostvoornse school tijdens het Levelwerk. ‘Juf, mogen we de moeilijkste proberen?’

Weten

'Op de DWS is alles leuk'

In HB-Portret vertelt de tienjarige Isak Trklja Bubalo uit groep 7 van de Day a Week school wat hem boeit en beweegt.

Hoe daag je slimme kleuters uit?

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong moet je snel signaleren. Maar wat doe je als je zo’n vermoeden hebt? Ann Meersman, leerkracht en Kristin Stroobandt, kleuterleidster, zijn al jaren nauw betrokken bij vzw Bekina, een actieve vereniging in België die opkomt voor de belangen van hoogbegaafde en uitzonderlijk ge...

Doen

Stimulerend signaleren van begaafdheid bij kinderen met NT2-achtergrond

Ze zijn er natuurlijk wel, begaafden met een NT2-achtergrond, maar ze worden makkelijk over het hoofd gezien. Veel screeningsinstrumenten en verrijkingsmaterialen hebben een fikse talige component. Toch hebben ook deze kinderen een uitdagend aanbod nodig om tot bloei te kunnen komen. Hoe kun je ze er dan toch uitpik...

Doen

Kunst maken en beoordelen

De vorige keer hebben de kinderen een kunstwerk van aluminiumfolie gemaakt. De nieuwe opdracht sluit daarbij aan. Samen moeten ze de gemaakte kunstwerken zo objectief mogelijk beoordelen. Daarvoor zijn criteria nodig, zodat de beslissingen onderbouwd kunnen worden. Doen deze criteria recht aan de verschillende aspec...

Een serious game voor leerkrachten over hoogbegaafdheid

Leerkrachten ervaren handelingsverlegenheid in de signalering van hoogbegaafde leerlingen en het afstemmen van begeleiding op de onderwijsbehoeften van deze doelgroep. Waarom wordt er eigenlijk nog zo weinig aandacht gericht op de houding van de leerkracht? De game ‘De Meester de Baas’ wil hierin verandering brengen...

Weten

Meten en weten

In de rubriek Meten en Weten speurt Talent naar bijzondere, actuele of belangwekkende berichten over begaafdheid.
In dit nummer:
- Hoe leg je een IQ-test uit?
- Successen moet je vieren
- Milieu-onderzoek geschikt voor hoogbegaafden
- Als genie geboren worden

Inhoud en redactioneel

Bekijk hier de inhoudsopgave en het redactioneel van deze editie.

Opinie

De stelling

De SLO heeft onlangs een ontwikkelgroep meertaligheid in de klas geïnitieerd en daarnaast nog de klankbordgroep meertaligheid in het onderwijs opgericht. Volgens het SLO is het huidige taalcurriculum nog erg monolinguaal. In 'De stelling' geven verschillende mensen hun reactie.

Weten

Prikkels als last of juist als motor?

Prikkelverwerking door hoogbegaafden.

Weten

Nieuws

Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Fantaseren in de cloud

De zes basisscholen van stichting Atrium zetten hun hoogbegaafde leerlingen uit verschillende dorpen bij elkaar samen. Niet fysiek, maar in een Klas in de Cloud. “Ik wil vooral een beroep doen op de creatieve vaardigheden van kinderen.”

Weten

HB-portret

Hoogbegaafdheidsportret van Erik Sjoers, 15 jaar, 5 vwo.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

‘Kleine interacties hebben groot effect'

Maureen Neihart, oud-lerares, klinisch psycholoog en begaafdheidsexpert, kijkt naar de wereld om te zien wat ze kan bijdragen. Met haar intelligentie, empathisch vermogen, creatieve blik en – niet te vergeten – meer dan 30 jaar ervaring in het werkveld, blijkt dat heel wat te zijn. ‘Ik dacht: Oh dear, ik heb wat hul...

Weten

‘Een gevoel van onrecht, verdriet, boosheid, verlegenheid overvalt het kind’

Van de hand van Laura Groebbé verschijnt binnenkort een bijzonder boek over hoogbegaafdheid. Het is een kinderboek, een theoretisch boek én een praktisch boek ineen. Groebbé heeft een eigenzinnige visie op hoogbegaafdheid en een heel eigen manier om de problematiek waar hoogbegaafde mensen vaak mee te maken krijgen ...

Weten

Taal is niet saai!

Voor veel kinderen zijn de taallessen, zoals zij die gewend zijn, nogal saai. Dit geldt zeker voor leerlingen met veel taalgevoel en/of een rijke woordenschat. Waardoor komt dat toch en hoe maak je het taalonderwijs (ook) voor hen (weer) interessant? Drie voorbeelden.

Doen

Les: Kunst maken en beoordelen

Doel: Deze les bestaat uit twee delen: oefenen met creativiteit en daarna (in het volgende nummer van Talent) samen de criteria bedenken om de kunstwerken objectief te beoordelen.

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

In een brief van 14 maart 2018 aan de Tweede Kamer schrijft minister Arie Slob over de extra 15 miljoen euro per jaar die in het regeerakkoord uitgetrokken is voor onderwijs(ondersteuning) aan (hoog)begaafde leerlingen. In 'De stelling' geven verschillende mensen hun reactie.

Weten

Hoogbegaafdenonderwijs in Houten niet gebaat bij verzuiling en verzuring

De Plusklas in Houten bestaat 15 jaar. Reden voor een feestje? Ja en nee. Maddy Hageman, vanaf de eerste periode betrokken en secretaris van de stichting en voorzitter Frans Wilke blikken terug op het turbulente verleden en ontvouwen hun plannen voor de toekomst. Goed en laagdrempelig passend onderwijs voor hoogbega...

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Digitale dynamische test in ontwikkeling

Bart Vogelaar werkt momenteel aan de ontwikkeling van een nieuwe digitale test. Digitaal testen heeft een aantal voordelen vertelt Vogelaar. Daarnaast werkt hij aan een nieuw wetenschappelijk artikel over hoe kinderen taken aanpakken. Het artikel verschijnt vermoedelijk eind 2018.

Weten

‘Het is fijn om mensen om je heen te hebben die hetzelfde denken als jij’

Hoogbegaafdheidsportret van Sytske Poppen 15 jaar, 4 gymnasium.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

‘Hoogbegaafden zijn empathischer’

Nellie Duisterwinkel en Sanne Kleiborn, 17 jaar, leerlingen van 6 vwo (technasium) aan het Christelijk Lyceum Delft, onderzochten het verband tussen hoogbegaafdheid en empathie en schreven daar hun profielwerkstuk over. Ze trokken de conclusie dat hoogbegaafde mensen gemiddeld genomen empathischer zijn dan niet-hoog...

Wat heb ik nodig? Hoe leer ik? Wie kan mij dat leren? = maatwerk

Voor kinderen die niet op een school worden toegelaten of daar niet kunnen leren, is thuisonderwijs niet verboden. Thuisonderwijs is dan een recht dat de overheid moet faciliteren. Enkel omdat wij met elkaar hebben afgesproken dat ieder kind recht heeft op onderwijs.

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan