Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieDe stelling
De SLO heeft onlangs een ontwikkelgroep meertaligheid in de klas geïnitieerd en daarnaast nog de klankbordgroep meertaligheid in het onderwijs opgericht. Volgens het SLO is het huidige taalcurriculum nog erg monolinguaal. In 'De stelling' geven verschillende mensen hun reactie.
Prikkels als last of juist als motor?
Esther de Boer
Prikkelverwerking door hoogbegaafden.
Nieuws
Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.
Fantaseren in de cloud
Katja Keuchenius
De zes basisscholen van stichting Atrium zetten hun hoogbegaafde leerlingen uit verschillende dorpen bij elkaar samen. Niet fysiek, maar in een Klas in de Cloud. “Ik wil vooral een beroep doen op de creatieve vaardigheden van kinderen.”
HB-portret
Carla Desain
Hoogbegaafdheidsportret van Erik Sjoers, 15 jaar, 5 vwo.
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/ orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
‘Kleine interacties hebben groot effect'
Priscilla Keeman
Maureen Neihart, oud-lerares, klinisch psycholoog en begaafdheidsexpert, kijkt naar de wereld om te zien wat ze kan bijdragen. Met haar intelligentie, empathisch vermogen, creatieve blik en – niet te vergeten – meer dan 30 jaar ervaring in het werkveld, blijkt dat heel wat te zijn. ‘Ik dacht: Oh dear, ik heb wat hul...
‘Een gevoel van onrecht, verdriet, boosheid, verlegenheid overvalt het kind’
Ellen Dittrich
Van de hand van Laura Groebbé verschijnt binnenkort een bijzonder boek over hoogbegaafdheid. Het is een kinderboek, een theoretisch boek én een praktisch boek ineen. Groebbé heeft een eigenzinnige visie op hoogbegaafdheid en een heel eigen manier om de problematiek waar hoogbegaafde mensen vaak mee te maken krijgen ...
Taal is niet saai!
Dolf Janson
Voor veel kinderen zijn de taallessen, zoals zij die gewend zijn, nogal saai. Dit geldt zeker voor leerlingen met veel taalgevoel en/of een rijke woordenschat. Waardoor komt dat toch en hoe maak je het taalonderwijs (ook) voor hen (weer) interessant? Drie voorbeelden.
Les: Kunst maken en beoordelen
Maryan Camps en Els Schrover
Doel: Deze les bestaat uit twee delen: oefenen met creativiteit en daarna (in het volgende nummer van Talent) samen de criteria bedenken om de kunstwerken objectief te beoordelen.
Meten en weten
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
In een brief van 14 maart 2018 aan de Tweede Kamer schrijft minister Arie Slob over de extra 15 miljoen euro per jaar die in het regeerakkoord uitgetrokken is voor onderwijs(ondersteuning) aan (hoog)begaafde leerlingen. In 'De stelling' geven verschillende mensen hun reactie.
Hoogbegaafdenonderwijs in Houten niet gebaat bij verzuiling en verzuring
Frank Stienissen
De Plusklas in Houten bestaat 15 jaar. Reden voor een feestje? Ja en nee. Maddy Hageman, vanaf de eerste periode betrokken en secretaris van de stichting en voorzitter Frans Wilke blikken terug op het turbulente verleden en ontvouwen hun plannen voor de toekomst. Goed en laagdrempelig passend onderwijs voor hoogbega...
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Digitale dynamische test in ontwikkeling
Priscilla Keeman
Bart Vogelaar werkt momenteel aan de ontwikkeling van een nieuwe digitale test. Digitaal testen heeft een aantal voordelen vertelt Vogelaar. Daarnaast werkt hij aan een nieuw wetenschappelijk artikel over hoe kinderen taken aanpakken. Het artikel verschijnt vermoedelijk eind 2018.
‘Het is fijn om mensen om je heen te hebben die hetzelfde denken als jij’
Hoogbegaafdheidsportret van Sytske Poppen 15 jaar, 4 gymnasium.
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/ orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
‘Hoogbegaafden zijn empathischer’
Carla Desain
Nellie Duisterwinkel en Sanne Kleiborn, 17 jaar, leerlingen van 6 vwo (technasium) aan het Christelijk Lyceum Delft, onderzochten het verband tussen hoogbegaafdheid en empathie en schreven daar hun profielwerkstuk over. Ze trokken de conclusie dat hoogbegaafde mensen gemiddeld genomen empathischer zijn dan niet-hoog...
Wat heb ik nodig? Hoe leer ik? Wie kan mij dat leren? = maatwerk
Renata Hamsikova
Voor kinderen die niet op een school worden toegelaten of daar niet kunnen leren, is thuisonderwijs niet verboden. Thuisonderwijs is dan een recht dat de overheid moet faciliteren. Enkel omdat wij met elkaar hebben afgesproken dat ieder kind recht heeft op onderwijs.
‘Wat was het mooi geweest als iemand gezien had dat zij dat talent had.’
Priscilla Keeman
Tijdschrift Talent organiseerde in samenwerking met Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum op 5 april 2018 het jaarlijkse congres ‘Talent in de klas’. Plenaire sprekers waren Kindertalentenfluisteraar Els Pronk en hoogbegaafdheidsexpert professor dr. Tessa Kieboom. Daarnaast konden de 130 aanwezige leerkrachten kiezen ui...
Les: Dicht een kwintijn
Doel: Oefenen met creativiteit, woordenschat en strakke (dicht-)regels, maar ook met grammatica (ontleden).
Meten en weten
Ben Daeter
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Carla Desain en Frank Stienissen
Kenmerken van hoogbegaafdheid worden geregeld verkeerd geïnterpreteerd en leiden zo tot misdiagnose. Deze creatieve en zeer getalenteerde kinderen krijgen dan te horen dat zij een gedragsstoornis of emotionele stoornis hebben. Zij worden daarvoor ten onrechte behandeld of krijgen onnodige medicatie. In 'De stelling'...
Waarom is er zo weinig animo voor zeer makkelijk lerenden?
Carla Desain
‘Hoe kan het dat scholen, dat leraren, niet meer willen weten over hoogbegaafdheid en over de leerbehoeften van zeer makkelijk lerende kinderen? Veel van zulke kinderen krijgen niet het aangepaste onderwijs dat ze nodig hebben en ontwikkelen hierdoor leer- of gedragsproblemen. Interview met Willy de Heer.
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
XS-klas: veilige plek voor HB-kinderen die de basisschool af hebben
Martin van Rooij
Wat te doen met je kind als het twee of drie jaren heeft overgeslagen op de basisschool? Gewoon aanmelden bij een lyceum en laten instromen in een klas waar iedereen een paar jaar ouder is? Niet ideaal. Gelukkig zien we steeds vaker alternatieven. Zoals de XS-klas van het Carolus Borromeus Lyceum in Helmond.
Hoe maak je van de les een succes?
Frank Stienissen
Anouke Bakx is lector Leren en Innoveren aan de Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Tilburg. Al jaren probeert ze de pedagogische voelsprieten van leraren te activeren: ‘De behoefte lijkt wel groter worden. Zeker met dertig kinderen in de klas.’
HB-portret
Carla Desain
Portret van Willemijn Knuvers, 7 jaar, groep 5 (voltijds HB).
Carla's corner
Carla Desain is journalist/orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
KernTalenten wint snel terrein in Nederland
Martin van Rooij
De KernTalenten-methode van Danielle Krekels komt van oorsprong uit Vlaanderen. Ook in ons land onderschrijven steeds meer mensen het nut en de werking van deze methode. Inmiddels zijn er zo’n vijftig gecertificeerde analisten actief. Reden om een Nederlandse tak op te richten en een feestelijke bijeenkomst te houden.
Opzettelijk onderpresteren – Hoe ga je er mee om in de klas?
Lui, ongemotiveerd, verveeld en de kantjes er van aflopend… Het is het profiel van de begaafde leerling die de leerkracht tot wanhoop kan drijven. Gepensioneerd docent en begaafdheidsexpert Jim Delisle schreef er zijn 20e boek over: Opzettelijk Onderpresteren.
Les: Hoe groeit die plant? (observeren)
Doel: Oefenen met objectief en nauwkeurig kijken. Objectief observeren is de basis van wetenschappelijk denken.
Meten en weten
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.