Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieOp zoek naar hb-beleid in het Nederlandse onderwijs
Carla Desain
Hoe staat het binnen het Nederlandse onderwijs met de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen? Een gesprek met Matty Bruins, inspecteur voortgezet onderwijs, en Manon de Haas, inspecteur primair onderwijs en voor- en vroegschoolse educatie (vve).
HB Portret: Martijn Wilhelm, 23 jaar, masterstudent sterrenkunde
Carla Desain
‘Het was van jongs af aan duidelijk dat ik slim was – en ben. Ik kon goed leren en had op school eigenlijk nooit problemen. Ik heb mezelf nooit als hoogbegaafd beschouwd; maar toen ik op mijn 16e werd getest en mijn IQ boven de 130 bleek te liggen, verbaasde me dat niet. Eerlijk gezegd speelden mijn introversie en (...
Vooruit: Foto’s maken van orde op school
Els Schrover en Maryam Camps
De leerlingen maken in groepjes foto’s van ‘ordening’ in en om het klaslokaal. Leerdoel is dat de leerlingen bewust om zich heen gaan kijken naar voorbeelden van ordening, reeksen, rijen, stapels en dergelijke. Bestemd voor leerlingen PO en VO. Duur: ca. 3 uur, inclusief bespreking.
Boeken
Kei in hoogbegaafdheid, Het praktijkboek voor de leerkracht,
Jan Kuipers, ISBN 9789492131911, Uitgeverij Eduforce , € 29,85
Jouw begaafde leerling, Franka van Vlokhoven.
Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum. ISBN 9789023256458, €20,-
Een nieuwe school voor de Intenso’s, Een nieuw avontuur voor de Intenso vijfling.
Sask...
Voorwoord en Inhoud
Frank Stienissen
Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.
'Moeilijk moet' is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek
Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.
We moeten hoogbegaafden beter leren relativeren. Nobody is perfect.
Deze keer luidt onze stelling: We moeten hoogbegaafden beter leren relativeren. Nobody is perfect.
Vier (ervarings)deskundigen over succesangst en faalangst, over de rol die perfectionisme hierbij speelt en mogelijke andere blokkades.
Habib Faal (OBS ’t Schöppert, Hengelo): ‘Ons doel is kinderen gelukkig te maken’
Martin van Rooij
Het hoogbegaafdenonderwijs op OBS ’t Schöppert in Hengelo staat er prima op. Kinderen doen het goed, ouders zijn dik tevreden. Toch is directeur Habib Faal niet onverdeeld gelukkig met de gang van zaken.
‘Deze school zou niet nodig moeten zijn.’
HB Portret
Carla Desain
Deze keer Tim Kolijn, 13 jaar, 2 technasium (masterclass). ‘Toen ik 9 was, werd ik getest op dyslexie. Ik bleek enorm dyslectisch te zijn en een hoog IQ te hebben, hoog genoeg om later met gemak naar het vwo te kunnen. Dat was wel raar om te horen, want tot dan toe dacht ik dat ik dom was, te dom om goed te kunnen l...
Maak het slapende talent in je kind wakker
Renata Hamsikova
Artistieke begaafdheid blijkt voor ouders vaak moeilijk te herkennen. Veel hoogbegaafde kinderen hebben al op vroege leeftijd de neiging een artistieke uitlaatklep te vinden. Of ze nu liedjes neuriën in de wieg, in de kleuterklas een haiku schrijven, met hun waterverfsetje levendige bloemen schilderen in groep 3 of ...
Onderwijs en begeleiders zitten vaak niet op één lijn
Caina Nieuwenweg
Of je nu ouder, hulpverlener of docent bent, iedereen wil het beste voor het kind. Maar wat dan precies het beste is, blijkt vaak onderwerp van discussie. Zeker als het om hoogbegaafd kroost gaat. Die discussies kunnen hoog oplopen. Wat als ouders en docenten niet op één lijn zitten? Aan het woord zijn Koos Blom, ee...
Mensa Awards: hart onder de riem van alle hoogbegaafden
Martin van Rooij
Hoogbegaafden krijgen maatschappelijk succes in de schoenen geworpen, denken mensen soms. U weet wel beter. Hoogbegaafden moeten vaak heel veel hobbels overwinnen voordat ze hun talenten ten volle kunnen ontplooien. Maar, hoogbegaafde kinderen van Nederland, vrees niet. Succes en persoonlijk geluk zijn zeker mogelij...
Carla's corner
Carla Desain is onderwijsjournalist. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Deze keer:
- Fiep in de natuur;
- De grootste toren, de kleinste ster;
- GeoGuessr;
- De kikkerbilletjes van de koning
Boekenrubriek
In de boekenrubriek deze keer een korte bespreking van:
- Renata Hamsikova en Joyce Luider-Veenstra, Omgaan met hoogbegaafdheid op school.
- Ruud van Lent, De ontwikkeling van een gelukkig kind.
- Priscilla Keeman, Oplossingsgericht werken met fotokaarten.
- Carl D’Hondt & Hilde van Rossum, Succesvol begeleiden van ...
Vooruit: Samen een mobile maken
Maryan Camps en Els Schrover
In de rubriek Vooruit maken de leerlingen samen een tafel-mobile die een woord uitbeeldt. De mobile wordt beoordeeld op originaliteit en kracht van de boodschap. De
opdracht wordt beoordeeld op de creatieve samenwerking binnen de groep. Doelgroep: leerlingen PO en VO. Tijdsduur: 1 - 2 uur plus tijd voor de nabespreking
Voorwoord en Inhoud
Wat biedt nummer 6 van jaargang 20 van Talent?
Kangoeroeklas van Agora zeer populair
De Kangoeroegroep, een bovenschoolse voorziening voor meer- en hoogbegaafden van Stichting Agora (Zaanstad), groeide in vier jaar tijd van 6 naar 140 leerlingen. Een traject dat gepaard ging met hobbels, groeipijnen en stapsgewijze progressie. 'We concludeerden dat we behoefte hadden aan mensen die met de juiste HB-...
Omgaan met hyperhoogbegaafdheid
Hyperhoogbegaafdheid, alweer een nieuw ‘label’. Talentbegeleider Femke Hovinga hoort de verzuchting vaak. De groep begaafde kinderen met een IQ van 140+ behoeft aandacht, vindt zij. ‘Deze kinderen lopen vaak 6 jaar of meer voor op school.' Niemand moet er vreemd van opkijken als ze in groep 3 vragen stellen over het...
Meten en weten
De vier onderwerpen deze keer:
- Angst kan op volgende generaties overgebracht worden
- De kracht van stilte
- Slaapproblemen bij hoogbegaafden
- Prestatieplezier versus prestatiepijn
Asynchrone ontwikkeling: veel leeftijden in een hoogbegaafd kind
Met de term asynchrone ontwikkeling van een hoogbegaafd kind wordt meestal bedoeld dat er een verschil is tussen de kalenderleeftijd en de mentale of intellectuele leeftijd van het kind. Bepaalde vaardigheden zullen bij hoogbegaafde kinderen sneller ontwikkelen dan bij andere kinderen. Begaafdheidsspecialist Renata ...
Reportage Vuurvogel: 'Thuiszitten, dat wens je geen kind toe.'
Aan de zuidoostkant van Gouda, aan de rand van Het Groene Hart, staat een school voor speciaal basisonderwijs (de Oostvogel) met een afdeling voor hoogbegaafden (de Vuurvogel). De Vuurvogel heeft oog en aandacht voor leerlingen die een leer- of gedragsstoornis hebben en daarnaast hoogbegaafd zijn. Daar is veel vraag...
HB-portret Marlot van Zoggel
‘Als ik ergens aan begin, wil ik het altijd afmaken’ ‘Het is fijn om tussen kinderen van mijn niveau te zitten, ik ben niet meer altijd de slimste.’
‘Ik vind dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar nieuwe medicijnen tegen kanker, daar wilde ik wel – tijdens de Vierdaagse – geld voor ophalen.'
Rubriek Vooruit: Leer achteruit denken
Leer achteruit denken voor een reclameboodschap. In deze les worden de leerlingen aan het werk gezet om een reclameposter te maken. Het gaat erom dat ze: 1. De sterkste boodschap bedenken. 2 Zich niet verliezen in details. 3. Beginnen met het einddoel in zicht: wat moet het publiek van de boodschap onthouden? En van...
De Stelling: De huidige taal- en rekenmethodes zijn prima geschikt voor leerlingen die (veel) meer aankunnen.
Carla Desain
Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, SLO, heeft bij de taal- en rekenmethodes die tot 2010 uitkwamen, compacting- en verrijkingsprogramma's ontwikkeld. Hiermee wilde SLO stimuleren dat leerlingen die meer aankunnen geen onnodige oefen- en herhalingsstof hoefden te maken en daardoor meer ruimte kregen...
Palmen op de Noordpool
Carla Desain zoekt in Carla's Corner elk nummer de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor jouw kind of leerling. Deze keer 'Palmen op de Noordpool', 'Circuit Maze', 'Kunst voor beginners' en 'Natuurorigami'.
Minder is meer
Frank Stienissen
Voorwoord en inhoud Talent 5, jaargang 28, september 2018
Passend onderwijs heeft de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen juist afgezwakt.
In de rubriek De Stelling reageren specialisten en andere nauwbetrokken mensen op een actuele kwestie betreffende hoogbegaafdheid. Deze keer luidt de stelling: Passend onderwijs heeft de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen juist afgezwakt.
'Goed kijken, maatwerk leveren, kleine stapjes zetten.'
Martin van Rooij
In juni sloot de derde lichting de post-HBO-opleiding tot specialist speciaal en begaafd af. Tien dames vertellen over wat ze hebben geleerd en hoe ze de opgedane kennis in de praktijk gaan brengen. Hun devies luidt: goed kijken, maatwerk leveren en kleine stapjes zetten.
Levelwerk als uitdaging voor meerbegaafden
Priscilla Keeman
Meerbegaafde leerlingen laten zich graag uitdagen, vertelt Sylvia Lodder van Openbare basisschool Het Overbos. Talent neemt een kijkje in de Oostvoornse school tijdens het Levelwerk. ‘Juf, mogen we de moeilijkste proberen?’
'Op de DWS is alles leuk'
Carla Desain
In HB-Portret vertelt de tienjarige Isak Trklja Bubalo uit groep 7 van de Day a Week school wat hem boeit en beweegt.
Hoe daag je slimme kleuters uit?
Frank Stienissen
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong moet je snel signaleren. Maar wat doe je als je zo’n vermoeden hebt? Ann Meersman, leerkracht en Kristin Stroobandt, kleuterleidster, zijn al jaren nauw betrokken bij vzw Bekina, een actieve vereniging in België die opkomt voor de belangen van hoogbegaafde en uitzonderlijk ge...
Stimulerend signaleren van begaafdheid bij kinderen met NT2-achtergrond
Carla Desain
Ze zijn er natuurlijk wel, begaafden met een NT2-achtergrond, maar ze worden makkelijk over het hoofd gezien. Veel screeningsinstrumenten en verrijkingsmaterialen hebben een fikse talige component. Toch hebben ook deze kinderen een uitdagend aanbod nodig om tot bloei te kunnen komen. Hoe kun je ze er dan toch uitpik...
Kunst maken en beoordelen
Maryam Camps en Els Schrover
De vorige keer hebben de kinderen een kunstwerk van aluminiumfolie gemaakt. De nieuwe opdracht sluit daarbij aan. Samen moeten ze de gemaakte kunstwerken zo objectief mogelijk beoordelen. Daarvoor zijn criteria nodig, zodat de beslissingen onderbouwd kunnen worden. Doen deze criteria recht aan de verschillende aspec...
Een serious game voor leerkrachten over hoogbegaafdheid
Anne Rohn en Steven de Rooij
Leerkrachten ervaren handelingsverlegenheid in de signalering van hoogbegaafde leerlingen en het afstemmen van begeleiding op de onderwijsbehoeften van deze doelgroep. Waarom wordt er eigenlijk nog zo weinig aandacht gericht op de houding van de leerkracht? De game ‘De Meester de Baas’ wil hierin verandering brengen...
Meten en weten
Ben Daeter
In de rubriek Meten en Weten speurt Talent naar bijzondere, actuele of belangwekkende berichten over begaafdheid.
In dit nummer:
- Hoe leg je een IQ-test uit?
- Successen moet je vieren
- Milieu-onderzoek geschikt voor hoogbegaafden
- Als genie geboren worden
Inhoud en redactioneel
Frank Stienissen
Bekijk hier de inhoudsopgave en het redactioneel van deze editie.