Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieHoe onderzoek doen zelfredzaamheid stimuleert
Wetenschapsknooppunten als inspiratie voor lessen voor het leven
Annemieke van Manen
Veel scholen doen tegenwoordig aan onderzoekend en ontwerpend leren. Grote kans dat universiteiten aan deze opmars bijgedragen hebben: sinds 2009 werken ze samen met het primair onderwijs in zogenaamde wetenschapsknooppunten.
Proud to be fout
Janneke Berendsen-Hulshof
Door een keynote* van Dr. Matthew Zakreski met als titel Failure is Fun...damental werd ik opnieuw aan het denken gezet over het omgaan met het maken van fouten. Hij stelt dat het maken van fouten een onvermijdelijk onderdeel van het leven is en dat je in plaats van dit een hopeloze gedachte te vinden, beter kunt ...
Hoogbegaafdheid in zorg en onderwijs
Priscilla Keeman
Met het boek Hoogbegaafdheid. Emotionele ontwikkeling bij kinderen en (jong)volwassenen. Toolbox voor de praktijk schrijft GZ-psycholoog Mia Frumau een gedegen verhaal over hoogbegaafdheid vanuit GGZ-perspectief. Frumau, die nog les kreeg van professor Franz Josef Mönks, put uit een rijke praktijkervaring. Zij bespr...
Talentologie
Een andere visie op talent
Ben Daeter
In een tijdschrift als Talent is het goed om ook eens te kijken naar andere visies op talent dan de gebruikelijke. In dit artikel staat het concept Talentologie centraal, waarin talent gezien wordt als een vermogen tot groei.[1] Dit betekent dat de focus vooral ligt op emoties, ambities en persoonsvorming van kinder...
Veel vraag naar een tussenjaar
Intermezzo: pauzeren zonder tijd te verliezen
Martin van Rooij
Twee jaar overslaan op de basisschool en dan linea recta naar de brugklas van het vwo? Dat is niet altijd handig. Soms loopt de intellectuele ontwikkeling van een kind immers een flink eind voor op diens sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling. In Nijmegen vonden ze er wat op.
Meneer Van Walstijn
Sven Mathijssen
Wie maakte voor jou het verschil en voor wie ben jij de verschilmaker?’ Dat was de vraag waarmee we in de vorige editie een oproep aan de lezers van Talent deden. Ik hoefde zelf niet lang na te denken over wie voor mij het verschil heeft gemaakt: meneer Van Walstijn.
Meneer Van Walstijn was mijn geschiedenisdocent ...
Het mysterie van het leren
Priscilla Keeman
Ben Daeters nieuwe boek Het mysterie van leren. De rol van myeline, ignition, deep practice en mastercoaching is gebaseerd op Daniel Coyles boek The Talent Code. Greatness isn’t born. It’s grown. Daeters belangrijkste doel is om de opvattingen van Coyle in Nederland meer bekendheid te geven. Hij verwijst dan ook vee...
Leren voor het leven (en niet voor het VO)
Linus-onderwijs in Drunen
Martin van Rooij
Van één naar honderdvijftig leerlingen in twaalf jaar tijd: Linus-onderwijs in Drunen groeide hard. Verdere groei is mogelijk, maar niet zonder meer draagvlak, stelt directeur Nicole Smits. ‘Zie maar eens de steun van vier samenwerkingsverbanden te krijgen.’
Zomers opladen door het jaar heen
Liesbet Stam-Commans
Op het moment van schrijven, het is bijna zomervakantie, zijn er nog flink wat afrondende taken die mijn aandacht vragen en krijgen. Dit vind ik persoonlijk zo’n heerlijk vanzelfsprekende, natuurlijke deadline. Dat heb ik ook zo in de weken voor kerst. Daarna begint het weer ‘opnieuw’. Als ik nadenk over wat er voor...
Te intelligent om gelukkig te zijn?
Over perfectionisme
Ben Daeter
De Franse specialiste op het gebied van hoogbegaafdheid, Jeanne Siaud-Facchin (1957), schreef het boek Te intelligent om gelukkig te zijn? Hoogbegaafdheid bij volwassenen. Als geen ander weet zij dat perfectionismenauw kan samenhangen met hoge intelligentie. Het is een veelvoorkomend kenmerk van intelligente persone...
Thijs Kuperus 9 jaar, groep 6
‘Bij vreemden aanbellen voor een klusje: voor de plastic soep durfde ik dat’
Carla Desain
Wat wil je later worden
‘Ik wil de wereld redden. Ik zag de speech van Greta Thunberg voor de Verenigde Naties. Ze is zó boos over hoe grote mensen de aarde vernielen, terwijl wij kinderen er nog lang op willen leven. Ik wil later net zo worden als zij en met haar samenwerken. Ik hou heel erg van de natuur. We moet...
Conflictwijs
Waar komen conflicten van hoogbegaafde kinderen vandaan en hoe gaan we ermee om?
Ido van der Waal, Noks Nauta en Thessa van Aerde
In de literatuur over hoogbegaafden was niets te vinden dat specifiek over conflicten bij hoogbegaafden ging. Wel was er een artikel over conflicten tussen ouders van hoogbegaafde kinderen en de school.[1] Uit casuïstiek met betrekking tot hoogbegaafde volwassenen wisten we al wel dat (arbeids)conflicten bij hoogbeg...
wetenschappelijk onderzoek naar plakband
Maryan Camps en Els Schrover
Wetenschap is gebaseerd op feiten: dingen die altijd waar zijn, voor iedereen. Als een wetenschapper onderzoek doet naar iets, bijvoorbeeld hoe een vogel kan vliegen, dan is het belangrijk dat de uitkomst van zo’n onderzoek objectief waar is, en dat ieder ander die datzelfde onderzoek goed uitvoert tot precies dezel...
Hah, september!*
Maddy Hageman
Als de zomervakantie voorbij is, is het september. Dat betekent uitgerust of toch niet, en een lekker kleurtje op het gezichten de armen. Het haar mag verwaaid zijn. Door zon en zee is het stugger en bleker. Een geweldige look, zonder tussenkomst van de kapper of een spray! Daarmee ga je met flair de deur uit, man o...
Nieuws
Esther Klaassen
Boek: hoogbegaafdheid: emotionele ontwikkeling bij kinderen en (jong-)volwassenen
Dit boek van Mia Frumau heeft als ondertitel ‘Toolbox voor de praktijk’ en is geschreven voor professionals in de jeugd-GGZ. Het biedt nieuwe inzichten en praktische tools voor het omgaan met hoogbegaafde cliënten. Uitgangspunt is een...
Onder de grond
Het thuiszittersinitiatief Agora Underground
Annemieke van Manen
Agora-onderwijs [1] dat inmiddels haar sporen heeft verdiend en landelijk navolging heeft gekregen, is met Agora Underground een nieuwe weg ingeslagen: richting thuiszitters. Toen tijdens coronableek dat online thuisonderwijs goed werkte, zag initiatiefnemer Jan Fasen nieuwe kansen voor thuiszitters. Hij benaderde T...
De stelling
‘Het signaleren van behoeften is belangrijker dan het signaleren van begaafdheid’
Carla Desain en Sven Mathijssen
Hoogbegaafdheid krijgt steeds meer aandacht in het (onderwijs)veld, wat blijkt uit de groeiende aantallen specialisten en onderwijsaanpassingen. Verschillende wetenschappelijke bevindingen hebben de praktijk al bereikt; de op IQ gebaseerde kijk heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een focus op kenmerken en gedragingen...
Kijk nou eens!
Esther Klaassen
Fabrique des Lumières
In april is in Amsterdam het digitale kunstcentrum Fabrique des Lumières geopend. In een negentiende-eeuws gebouw kunnen bezoekers genieten van kunstwerken die door middel van lichtprojecties en begeleidende muziek tot leven worden gebracht. Hiertoe worden de exposities op alle oppervlakken va...
Uitdagend leren in het primair onderwijs
Priscilla Keeman
In deze editie een interview naar aanleiding van het eindproduct van Janneke de Wolf, ontwikkeld in het kader van de opleiding Radboud International Training on High Abilities (RITHA) bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen. De Wolf ontwierp in het kader van haar afstuderen een integrale aanpak voor verrijking...
Prikkelen voor de wetenschap
Sterrenkundeclub Radboud Universiteit
Martin van Rooij
Maak een top drie van onderwerpen die hoogbegaafde kinderen buitengewoon boeien en de kans is groot dat astronomie erin staat. Helaas voor hen: verdieping op dit vak krijgen ze op z’n vroegst in de vijfde klas van het vwo. Tenzij ze zich natuurlijk aanmelden voor de Sterrenkundeclub van de Radboud Universiteit!
...
In memoriam Frank Stienissen (1959-2022)
Op zaterdag 10 september is oud-hoofdredacteur van Talent Frank Stienissen overleden.
Frank was betrokken bij een aantal titels van Uitgeverij Van Gorcum. De ervaringen met Frank waren dermate positief dat Uitgeverij Van Gorcum Frank in 2009 vroeg hoofdredacteur van Talent te worden. Die functie heeft hij ruim t...
Kennisevent hoogbegaafdheid
Op maandag 20 juni 2022 organiseert de Werkgroep Onderwijs van Stichting Hoogbegaafd! in samenwerking met Fontys Hogescholen het evenement Hoogbegaafdheid, waar zorg en onderwijs elkaar ontmoeten. Van 16:00 tot 18:00 uur gaan experts en ervaringsdeskundige jongeren met elkaar in gesprek over de kennis en expertise o...
Voor wie maak jij het verschil?
De inaugurele rede van Lianne Hoogeveen
Annemieke van Manen
Lianne Hoogeveen, bijzonder hoogleraar Identification, Support and Counselling of Talent bij de Radboud Universiteit, ziet het herkennen van de verborgen talenten als grootste uitdaging in haar eigen werk en dat van docenten en pedagogen. Want talenten die niet gezien worden, kunnen zich niet ontwikkelen.
Uitdagende peuters en kleuters uitdagen
Recensie
Priscilla Keeman
Marijne Sammels en Willeke Rol schreven het boek Uitdagende peuters en kleuters uitdagen, om inzicht in het gedrag van pientere peuters en kleuters te geven. Zij stellen dat hoogbegaafdheid niet op latere leeftijd ontstaat: pientere baby’s onderscheiden zich door alertheid en activiteit.
Niet alleen kennis vergaren, maar ook ervaringen opdoen
De Andersenschool in Woerden
Martin van Rooij
Dat hoogbegaafden gebaat zijn bij uitdagend onderwijs, daar is iedereen het over eens. Verdiepen dus. In het gebouw, maar ook tijdens het technisch lezen en vakkendag, is in Woerden het HB-onderwijs verweven door de hele school.
Dat mag ik toch hopen...
Janneke Berendsen-Hulshof
Een korte zoektocht op internet naar missies van verschillende scholen, liet me zien dat daarin enerzijds veel overlap is en dat anderzijds ogenschijnlijk kleine verschillen een groot verschil kunnen maken wat betreft fundamentele opvattingen over onderwijs. Logischerwijs kwam het woord ‘leren’ vaak voor. Maar hoe l...
Slim en onbezonnen
Over het puberbrein
Ben Daeter
Regelmatig horen we over negatief gedrag van pubers: berovingen, geweldpleging, bedreigingen of drugshandel.[1] Er is al veel onderzoek gedaan naar de achtergronden hiervan en we krijgen er steeds meer inzicht in.[2] Bovendien weten we dat het soort criminaliteit ook varieert; in de coronatijd kwamen er weer andere ...
'Mijn carrière is best geslaagd, maar ik heb nooit een baan kunnen krijgen'
Maxim Februari. ZZP'er, schrijver, jurist, NRC-columnist en filosoof
Carla Desain
HB-portret
Door de ogen van Haviq
Een veilige plek voor hoogbegaafde adolescenten
Maddy Hageman
In Papendrecht bevindt zich sinds ruim drie jaar de stichting ‘Hart voor IQ’, kortweg Haviq. Hier worden sinds augustus 2020 in een eenvoudig opgezet gebouw twee groepen hoogbegaafde adolescenten opgevangen voor wie naar school gaan tijdelijk geen optie is. Maddy Hageman, specialist ontwikkelingsvoorsprong en coördi...
Verschillend gedrag in verschillende situaties
Samen van psychologisch onderzoek naar passend advies
Loes Blaas, Liesbet Stam-Gommans en Cathelijne Leenders (CBO Talent Development)
Willem (8 jaar) werd bij CBO Talent Development aangemeld. Een beweeglijke jongen die op school ‘nors of onverzettelijk’ kon zijn en thuis enthousiast en spraakzaam. De schoolresultaten van Willem waren zéér wisselend. De school vroeg om een breed psychologisch onderzoek om de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften v...
Schilderkunst deel 2: portret
Vooruit
Maryan Camps en Els Schrover
Kunst gaat altijd over manieren van nadenken. In deel 1 van deze lessen over schilderkunst verdiepten we ons in De Nachtwacht van Rembrandt. Het schilderij speelt hier de rol van een ’venster’, een raam naar een andere wereld. Eeuwenlang werden schilderijen op die manier opgezet, maar op een gegeven moment begonnen ...
Omarmen
Maddy Hageman
Een juf die stevig in haar schoenen staat, schrikt niet van een explosie van boosheid.
Juf Maaike is zo’n juf…
Pasgeleden mocht ik meekijken in de klas van juf Maaike, omdat een paar slimmeriken werk op maat nodig hadden. Eén jongen viel me direct op. Zijn donkere ogen namen mij wantrouwend op vanonder zijn ...
Als plan A niet werkt, zijn er nog 25 letters over
Lieneke Lunenborg-van Rijswijk, Mathilde Cardous-Ubbink en Pauline van Dooren
In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...
Nieuws
Esther Klaassen
Onderzoek Explora Breda
Explora Breda, een voorziening voor parttime hoogbegaafdenonderwijs, is een programma gestart waarbij talentvolle leerlingen uit twee economisch en maatschappelijk verschillende wijken samen hoogbegaafdenonderwijs volgen. Via wetenschappelijk onderzoek, dat wordt uitgevoerd door Scaliq, wordt...
Hoogbegaafdheid en autisme
Overeenkomsten en verschillen beschreven in whitepaper ASS
Martin van Rooij
Van hoogbegaafde mensen wordt nogal eens ten onrechte aangenomen dat ze autistisch zijn. Andersom komt ook voor: dat van mensen met autisme ten onrechte wordt vermoed dat ze hoogbegaafd zijn. Ook gebeurt het dat een autismespectrumstoornis niet gezien wordt vanwege sterke cognitieve capaciteiten. Een foute diagnose ...
'Het moet maar eens afgelopen zijn met het afschuiven van problemen op de beruchte verbaal-performaalkloof'
Carla Desain
De WISC-III was in Nederland lange tijd de meest gebruikte intelligentietest. Deze test maakte een verdeling in enerzijds verbale en anderzijds praktische, handelingsgerichte (ofwel performale) intelligentie. De scores op deze twee domeinen konden nog weleens verschillen. Gebrekkige schoolresultaten werden dan vaak ...