Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieKijk nou eens!
Esther Klaassen
EXPOSITIE GAME ON
In Forum Groningen kun je terecht voor de expositie Game On - Experience 50 years of videogames. Dit is een interactieve tentoonstelling waarin je wordt meegenomen in de evolutie van het computerspel en waar je meer dan honderd computerspellen en arcade games kunt spelen, van klassiekers als Space ...
Kleine kinderen worden groot
Sven Mathijssen
Het valt mij op hoe vaak de vraag ‘Hoe gaat het?’ beantwoord wordt met: ‘Druk’. ‘Druk’ is het nieuwe ‘goed’. En het gaat kennelijk ‘goed’ als we ons volledig kunnen storten op dat wat er nú moet gebeuren en we daarbij het hoofd boven water kunnen houden. Het hoofd boven water kunnen houden, is natuurlijk ook goed. H...
Zelfde knoppen, ander effect
Wat kunnen we leren van de hulpvragen van hoogbegaafde volwassenen?
Annemieke van Manen
Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en volwassenen? Kan goede begeleiding op school voorkomen dat kinderen, als ze volwassen zijn hulp nodig hebben? Rianne van de Ven, coach voor hoogbegaafde volwassenen, aan het woord.
Motivatie bij academisch getalenteerden met en zonder topsportachtergrond
Carolina Vlemmings en Ursela Goossens
In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...
Een verbonden missie
Liesbet Stam-Gommans
Iemand met een missie’, dat klonk mij altijd supergroot in de oren. Groter dan ikzelf, groter dan mijn directe omgeving. Iemand met een missie, dat was eerder de oprichter van Greenpeace of de CliniClowns dan ikzelf. Bewust schrijf ik dit in de verleden tijd, want ik ben hier het afgelopen jaar anders over gaan denk...
Opvoeden van (geniale) kinderen
Relativeren, falen en excentriek zijn
Ben Daeter
Geniale kinderen zijn van alle tijden. Maar waar komt hun genialiteit vandaan? En wat hebben deze kinderen nodig in hun opvoeding om tot bloei te kunnen komen? Kunnen relativeren, bereidheid tot falen hebben en excentriek durven zijn zouden een rol kunnen krijgen in de opvoeding.
Nieuws
Esther Klaassen
Boek: Uitdagende peuters en kleuters uitdagen
Peuters en kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen ongewenst gedrag vertonen dat niet kan worden bijgestuurd met correcties of ondersteuning die bij de meeste kinderen wel werken. In dit boek wordt beschreven wat een ontwikkelingsvoorsprong inhoudt, hoe deze zich ...
Da Vinci Berkelland
Voltijds en deeltijds HB-onderwijs
Martin van Rooij
Veel scholen proberen te voorzien in de behoeften van hoogbegaafde leerlingen binnen de kaders van een reguliere basisschool. Is dat handig en logisch? Da Vinci Berkelland besloot het HB-onderwijs onder te brengen in een school voor speciaal basisonderwijs. Locatiecoördinator Cindy Posthuma legt uit waarom.
...
Flipperkast
Maddy Hageman
Toen we zes jaar geleden in de Plusklas een intakegesprek hadden voor Nienke, vertelde haar moeder verontwaardigd: ’…en als ze haar werk heel snel af heeft, dan laat haar juf haar koffie halen!’. Wat Nienke trouwens best leuk leek te vinden.
In de krokusvakantie sprak ik Nienke, inmiddels 14 jaar, toevallig weer...
'De klas moet de hemel zijn en je tweede huis'
Onderzoek naar de leerbehoeftes van zeer hoogbegaafde leerlingen
Bruno Emans (onafhankelijk onderzoeker), Joke Visschedijk (Meeple) en Nina van Balen (BS Kronenburgh)
In 2020-2021 had basisschool Kronenburgh een relatief grote groep van zeer hoogbegaafden. Dat maakte het mogelijk om een exploratief onderzoek te doen naar de leerbehoeftes op cognitief, sociaal en emotioneel vlak van deze groep in vergelijking met andere hoogbegaafde leerlingen.
Schilderkunst
Vooruit Lesidee
Maryan Camps en Els Schrover
Leerdoel:
kennis
Informatie opzoeken over De Nachtwacht
Vaardigheid
Verplaatsen in een andere tijd en een ander persoon
Vaardigheid
Beargumenteren
Doelgroep:
leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw
Tijdsduur:
60 - 90 minuten
De Nachtwacht van Rembrandt staat erg in de belangstelling. Dat enorme schilderij is nameli...
Wat struisvogels en tunnelvisie met elkaar gemeen hebben
Sven Mathijssen
Het onderwijsleven van alledag is erg druk. Dat is geen nieuws, het lijkt alsof dat altijd zo is geweest. Het is dan ook niet vreemd dat er geen tijd lijkt te zijn om bij alles dat we doen stil te staan. Gelukkig zijn we in staat informatie te filteren op basis van onze eerdere ervaringen en kunnen we daardoor snell...
'Om een goede leraar te kunnen zijn van leerlingen met kenmerken van begaafdheid, moet iemand die kenmerken zelf ook hebben'
Samenstelling: Carla Desain en Sven Mathijssen
In het werkveld zijn sommigen er stellig van overtuigd dat alleen leraren die zelf kunnen worden aangemerkt als hoogbegaafd, goed les kunnen geven aan de doelgroep. Anderen stellen dat vooral bepaalde aangeboren of leerbare eigenschappen van belang zijn. Er is geen onderzoek gedaan naar of leraren hoogbegaafd moeten...
Kijk nou eens
Esther Klaassen
Open minded
Open minded is een spel van Earth Games waarbij de deelnemers elkaar filosofische, maatschappelijke en creatieve vragen stellen of uitdagingen geven. Wat zou er bijvoorbeeld gebeuren als de hele wereld vanaf morgen geen internet en telefoon meer heeft? Kun je in het leven altijd je eigen keuzes maken? En ...
Heel slim en toch zonder werk
Hoe kan het dat een deel van de hoogbegaafden onvrijwillig werkloos is?
Martin van Rooij
Hoogbegaafden zijn bofkonten. Terwijl voor een ‘normale’ sterveling een boek lezen al een heel geploeter kan zijn, slaan sommige hoogbegaafden zich met speels gemak door de lastigste studies en meest complexe vakliteratuur heen. Voor hoogbegaafden ligt maatschappelijk succes voor het oprapen. Of ligt het genuanceerd...
Waarom verrijkingslessen?
Onderbouwing bij de lesideeën in Talent
Els Schrover en Maryan Camps
Wat is nou fijner en belangrijker voor een kind op school, dan greep op de wereld krijgen door moeilijke dingen te leren begrijpen? De verrijkingslessen van Talent bieden daartoe mogelijkheden. Het leerdoel is de leerlingen aan te moedigen vragen te stellen, na te denken over dingen die ze opmerken, en vooral: om zi...
'De lessen op school zijn vaak zo saai! Dat kan anders'
Thijs Hogenhuis
Carla Desain
HB-portret
Intens mens
Priscilla Keeman
De bundel Lyrische reflecties op zingeving, emotionele ontwikkeling, begaafdheid en meer van auteur Lotte van Lith bevat onder de noemer Intens mens 47 teksten, waarin de schrijfster beschouwelijk kijkt naar het leven, zichzelf en soms naar anderen.
Ontdekken wie je bent
Zelfbeeldontwikkeling van hoogbegaafde kinderen
Annemieke van Manen
Janet van Horssen studeerde levenslooppsychologie aan de Open Universiteit en doet nu promotieonderzoek naar het zelfbeeld van hoogbegaafden. We praten in dit interview met haar over het belang van een goede zelfbeeldontwikkeling.
Dat wordt dweilen
Sven Mathijssen
Met het oog op (nieuwe) visies, zoals ik in de vorige editie noemde, blik ik graag even terug op eind november vorig jaar. Toen vond er in Nijmegen een editie vanRadboud Reflects plaats over labels in het onderwijs. Hoogleraren Lianne Hoogeveen en Harold Bekkering verzorgden twee lezingen over de zin en onzin van la...
Buckminster College
Een eerste indruk
Maddy Hageman
In dit artikel bespreken we een nieuwe vorm van aanvullend onderwijs voor middelbare scholieren tussen 12 en 18 jaar. We bekeken daarvoor op aanraden van een docent (Lotte van Lith) de betreffende socials én vroegen een aantal hoogbegaafde (145+) tieners hetzelfde te doen en hun mening te geven.
Onbenut potentieel
Wind mee voor beleid rond cognitief sterke leerlingen in Vlaanderen
Martin van Rooij
Opleidingen tot specialist begaafdheid, scholen met specifiek aanbod voor hoogbegaafden: Nederland is er verder mee dan Vlaanderen. Sinds een paar jaar waait er bij onze zuiderburen een nieuwe wind.
Kijk nou eens
Ellen Sinot
Kunstbende
Kunstbende is een wedstrijd voor scholieren van 13 t/m 18 jaar. In allerlei creatieve categorieën gaan jongeren de strijd met elkaar aan. De wedstrijd bestaat uit workshops, voorrondes en een finaleronde. Dit jaar zijn er op de website ook tutorials toegevoegd. Leuke filmpjes waarin je tips en uitleg krijg...
'Ze zitten voor de deur te wachten'
Hoogbegaafden blij met peergroup zonder structuur
Martin van Rooij
Begin aan iets zonder plan en er komt ellende van, zou je denken. Quen van Meer en Frederique Lampe dachten er anders over. Ze zetten een peergroup voor hoogbegaafden op zonder specifiek doel of programma en deden wetenschappelijk onderzoek naar het resultaat.
Een intense reis
Priscilla Keeman
In Een intense reis. Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooltrauma vertelt moeder Marije Hofland het ervaringsverhaal van haar hoogbegaafde zoon. Alle geijkte onderwerpen komen aan bod: van de overexcitabilities, perfectionisme, faalangst en fixed en growth mindset tot asynchrone ontwikkel...
Ziek van school
Jongeren aan het woord over hun ervaringen
Annemieke van Manen
De banken in de raadzaal van de gemeente Amersfoort, zijn op deze vrijdagmiddag hoofdzakelijk gevuld met tieners. Ze zijn er voor de bijeenkomst 'Ziek van school' georganiseerd door Stichting Hoogbegaafd. Als ze vertellen hoe school ze ziek heeft gemaakt, is het muisstil in de zaal. Hun verhalen gaan door merg en be...
Experimenteren met zwaartekracht
Maryan Camps en Els Schrover
Leerdoel:
Kennis: Inzicht in zwaartekracht
Vaardigheid: Analyseren van de zwaartekracht in objecten van verschillende vormen
Vaardigheid Creativiteit inzetten voor het bedenken van experimenten met zwaartekracht “
Doelgroep:
Leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw
Inspiratiebron:
Vicky Cobb & Kathy Darling: Wa...
Zo klinkt verandering
Janneke Berendsen-Hulshof
In september vorig jaar verscheen het eerste prentenboek van Amanda Gorman. Deze jonge dichteres werd wereldwijd bekend door de voordracht van haar gedicht The Hill We Climb tijdens de inauguratie van president Joe Biden. Haar prentenboek heet Zo klinkt verandering, een prachtige titel, die in mijn hoofd bleef zinge...
Thuiszittersonderzoek, zes jaar later
Behoud vertrouwen, creëer een marktplein voor samenwerking en betrek het verandermodel
Akke Tick
In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek gedaan is binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...
Noodzaak van een goede diagnose
Diagnosticeren en misdiagnoses
Ben Daeter
Specialist hoogbegaafdheid Jeanne Siaud-Facchin (1957, Avignon) is bekend geworden door de invoering van haar term ‘zebra’ om kinderen met een hoog intellectueel potentieel aan te duiden. Ze gebruikt die term om namen te vermijden die ze stigmatiserender vindt.
Nieuws
Ellen Sinot
BOEK: Differentiëren in 5, 4, 3…
Alle leerlingen in een klas zijn anders. Ze hebben niet dezelfde voorkennis, leerprestaties en interesses. Dat stelt de docent voor een moeilijke taak: differentiëren. Hoe je dat doet? Daar geven de auteurs van Differentiëren in 5, 4, 3… antwoord op. In het boek wordt onderscheid gem...
Kwestie van perspectief
Sven Mathijssen
Een nieuw jaar ligt aan onze voeten! Dat is een mooi moment voor nieuwe perspectieven en visies. En passend bij theorieën, modellen en gedachten over hoogbegaafdheid die zich telkens blijven ontwikkelen, hebben we ook de look van Talent zich verder laten ontwikkelen, zoals je waarschijnlijk al wel gezien hebt. We wi...
'De ontwikkelingen in het veld van hoogbegaafdheid verlopen veel te traag'
Carla Desain
Er lijkt vooruitgang te zitten in het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Er komt steeds meer aandacht voor de transfer van wat kinderen leren in een plusklas naar hun reguliere klas – en dat die transfer er niet vanzelf komt, maar dat kinderen daarbij geholpen en begeleid moeten worden. In Talen...
Verwachtingen
Maddy Hageman
Luuk van 9 is nieuw in de Plusklas. Hij is versneld op zijn eigen school (hij mocht als 5-jarige naar groep 3) en op weg naar passend onderwijs is hij getest. Daarbij bleek zijn IQ hoger dan 140. We zien dat hij opleeft in de Plusklas. Hij kan er bijvoorbeeld heel gelukkig van worden, dat er nu om zijn grapjes wordt...
Piano plus persoonsontwikkeling
Speciale pianolessen voor hoogbegaafde kinderen
Annemieke van Manen
Heleen Vegter is liedpianist en pianodocent. Heleen en ik kennen elkaar van de ALL IN opleiding Talentbegeleider bij Novilo die we beiden volgden. Al vijftien jaar geeft Heleen pianoles en sinds een jaar biedt ze speciale PianoPlus-lessen aan voor hoogbegaafde kinderen.
Potenties van weeskinderen
Ben Daeter
Het is best lang geleden dat ik een weeskind in mijn groep had. Het was een onopvallend, rustig jongetje van een jaar of tien. Ik ging er op dezelfde manier mee om als met de andere kinderen. Pas later ontdekte ik dat deze kinderen eigenlijk op diverse gebieden bijzondere kwaliteiten kunnen hebben. Had ik misschien ...