Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactie‘We hebben de ouders een worst voorgehouden’
Documentaire Utopie van Sofie laat kijker in verwarring achter
Martin van Rooij
Het pad van koplopers, initiatiefnemers en baanbrekers gaat lang niet altijd over rozen. Ook niet in de wereld van het hoogbegaafdenonderwijs. De weg naar succes ligt bezaaid met voetangels en klemmen, een verkeerde afslag is gauw genomen. Sofie van de Waart weet er alles van, maar ze laat zich niet kisten.
Sprankelend leren
Liesbet Stam-Gommans
Na een aantal fijne gesprekken over en met jonge kinderen is het me weer duidelijk: sparren met collega’s over wat nodig is om de ‘sprankeling’ bij kinderen zichtbaar te houden, daar groei je van. Ieder (nieuw) inzicht geeft weer meer kleur aan die sprankel. Eén moment zie ik weer voor me: een kleuter die vanaf dag ...
Acceptatie
Priscilla Keeman
Ik en hoogbegaafdheid
Ik en hoogbegaafdheid biedt op een creatieve manier meer inzicht in wat het betekent om hoogbegaafd te zijn. De drie auteurs, Nathalie van Kordelaar, Esther de Boer en Mariken Althuizen, gaven het boek een kleurige cover en vulden het met testjes, schrijf- en tekenopdrachten en grappige tekeni...
Hoog, hoger, hoogst
Anouk van der Toorn
Heb je weleens geprobeerd een bal superhoog te laten stuiteren? Ben je hierbij op de tafel geklommen om de hoogte te veranderen? In deze les ervaar je hoe je een bal gemakkelijk hoog kunt laten stuiteren. Je experimenteert met bewegingsenergie en ontdekt hoe energie wordt doorgegeven en verandert als voorwerpen bewe...
Wat zegt de wetenschap over...
creativiteit
Sven Mathijssen
Net als bij het begrip hoogbegaafdheid zijn er verschillende visies over wat creativiteit nu precies is. [1-3] Dat komt mogelijk doordat creativiteit iets is dat binnen verschillende domeinen nodig is, bijvoorbeeld kunst, onderwijs en techniek. Experts met verschillende achtergronden kijken dan ook door andere brill...
Het belang van dwalen en dralen
Doorlopen van een creatief proces
Lizette Mijland
Veel hoogbegaafde kinderen hebben het moeilijk in het huidige onderwijssysteem. Ze ervaren spanning doordat het onderwijs om uiteenlopende redenen niet altijd passend is. Vaker een creatief proces mogen doorlopen, kan voor hoogbegaafde kinderen zeer helpend zijn. Hierdoor komen ze in aanraking met een andere kijk op...
Creativiteit, ontspanning, zelfvertrouwen
De (on)zichtbare schoonheid van dans
Maddy Hageman
Toen Sanne in groep 4 zat, leek haar te verwachten uitstroomniveau niet hoog. Aangezien bij haar broer een IQ van boven de 145 was geconstateerd, was dit toch vreemd. Naarmate Sanne meer ging dansen, verbeterden haar schoolprestaties. Ook al zijn (effecten van) de kunsten moeilijk in een wetenschappelijk kader te va...
Het Dossier (Boeken)tips
Manon Bakker en Priscilla Keeman
De DENKfabriek
In de DENKfabriek van Kopa Pionier lossen kinderen in groepjes problemen op met behulp van Design Thinking. Binnen deze lessen werken de kinderen met korte opdrachten waarmee zij creatieve problemen oplossen. Design Thinking is een manier van out of the box denken, waarbij je je moet verplaatsen in d...
Professionalisering: positief voor leerling, leraar en school
Stappen naar een schoolbreed gedragen beleid
Ilse Verhoeven
Opleidingen rond de doelgroep leerlingen met kenmerken van begaafdheid richten zich vaak op (zorg)leraren. Een leraar maakt echter deel uit van een school, waar het beleid wordt gemaakt door directieleden. Zij zijn een essentiële factor in het ontwikkelen van een duurzaam, gedragen en kwalitatief beleid, ook als het...
Meer vliegen in één klap
Onderwijs op maat bereidt leerlingen voor op de wetenschap
Ben Daeter
De wetenschap is van belang voor de samenleving en heeft steeds nieuwe innovators nodig. Kinderen met kenmerken van begaafdheid kunnen bepaalde eigenschappen hebben die hen zeer geschikt maken hiervoor. Hoe kunnen we de interesse van kinderen met kenmerken van begaafdheid opwekken voor een carrière in de wetenschap?...
KarakterKracht: tool voor zelfbeeldontwikkeling
Martin van Rooij
Op universiteiten, in scholen en in werkplaatsen: overal in ons land broeden bevlogen en betrokken leerkrachten en specialisten op methoden en materialen waarmee hoogbegaafde kinderen beter kunnen worden bediend. Wat hebben ze bedacht? Wat kun je ermee als leerkracht of begeleider? En vooral: wat levert het op? In d...
‘Niet alle hoogbegaafde kinderen hebben grote problemen’
Carla Desain
Kun je eens wat over jezelf vertellen?
‘Ik vind mijn leven leuk! Ik ga vrolijk naar school, vrolijk naar de plusklas en vrolijk naar voetbal en breakdance. Daarom vind ik het fijn om in Talent te staan, om te laten zien dat niet alle hoogbegaafde kinderen grote problemen hebben.’
Dat klinkt positief! Hoe gaat...
Leonardopioniers aan het woord
Terugblik op de basisschooltijd
Annemieke van Manen
Jan Hendrickx zette in 2007 onder de naam Leonardo in Blerick, bij Venlo, de eerste voltijds hoogbegaafdheidsklassen op. Drie jaar later waren er al veertig, verspreid over basisscholen in heel Nederland. Bijvoorbeeld de twee klassen – Leonardo I voor groep 3/4/5 en Leonardo II voor groep 6/7/8 – van basisschool Oud...
De gids 2.0: stevige onderbouwing
Martin van Rooij
Stevig onderbouwde verhalen over hoogbegaafdheid, geschreven door experts vanuit verschillende invalshoeken. Dat was het idee van dr. Eleonoor van Gerven toen ze in 2016 De Gids publiceerde. Onlangs verscheen deel twee: De Gids 2.0. Over begaafdheid in het po en vo.
Even aan mijn moeder vragen
Janneke Berendsen-hulshof
Kinderen stellen vaak honderden vragen en ik blijf dat fascinerend vinden. Op heel jonge leeftijd neemt een kind vaak genoegen met het antwoord van de volwassene. Naarmate het kind ouder wordt, worden de vragen complexer en neemt het minder snel genoegen met het antwoord. Een prachtig proces. Met twee kinderen in hu...
Kijk nou eens
Manon Bakker
Congres Talent in de klas
Op 11 april 2024 wordt in Amersfoort het congres Talent in de klas georganiseerd. Hiervoor krijg je een dag vol inspiratie. Zo geeft Els Pronk een lezing over het thema ‘Talentgedreven Onderwijs’ en geeft Joep Dohmen een lezing over Bildung als nieuwe cultuur voor jongeren. Er zijn drie pa...
Leven in twee werelden
Hoogbegaafd en een migratieachtergrond
Priscilla Keeman
In het kader van de opleiding tot RITHA Specialist deed Fatima El Hasnaoui-Aitouny literatuuronderzoek naar hoogbegaafden met een migratieachtergrond. Ze vertelt over de uitkomsten van haar onderzoek. Ze schrok van de invloed van cultuurverschillen: ‘De bescheidenheid creëert onzichtbaarheid. Hoogbegaafde kinderen m...
Een ander perspectief
Maddy Hageman
Tussen twee buien door fietste ik naar de brievenbus. Om plassen te vermijden nam ik een andere weg dan anders. Ik zag bomen die ik nog nooit had gezien: de huizen daar kijken uit op een groot grasveld in plaats van op de straat. Als je daar woont, heb je een heel ander dagelijks perspectief. Terwijl het bij mij om ...
Een, twee, drie, vier, brug van papier
Anouk van der Toorn
In deze les leer je over verschillende constructies en ontwerpprincipes van bruggen. Je denkt na over wat bruggen stevig maakt, leert over vormverbindingen en bouwt een eigen brug.
Motiveren met een lange adem
Motivatie begaafde vo-leerlingen bevorderen
Maddy Hageman en Sabine Sypré
De vraag hoe motivatie bij leerlingen kan worden verbeterd levert docenten op met name vwo-scholen en gymnasia al vele jaren aardig wat hoofdbrekens op. Toen Sabine Sypré, al jaren bekend met de problematiek die kan spelen rondom hoogbegaafde kinderen en jongeren, op de universiteit van Gent en Leuven met deze vraag...
(Vroeg)signalering
Wat zegt de wetenschap erover
Sven Mathijssen
Aandacht voor hoogbegaafdheid gaat terug tot aan de oudheid. [1] Aanvankelijk werden gaven en talenten gezien als mysterieus of zelfs goddelijk. Inmiddels zijn er veel verschillende theorieën, modellen en visies die uit proberen te leggen waar gaven en talenten vandaan komen en hoe ze wel of niet tot uiting kunnen k...
Snelle fietsers en onderhandelaars
Ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen signaleren
Lilian van der Poel en Annemieke Nagel
In 2016 ontmoetten Annemieke en Lilian elkaar op een congres en ontdekten ze dat ze dezelfde droom hadden: jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong tijdig herkennen en zorgen dat deze kinderen een goede start kunnen maken in het onderwijs. Die droom vond een vervolg toen zij in 2020 samen onderzoek deden naar ...
Rijke leeromgeving en uitdagende hoeken
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong signaleren en begeleiden
Annemieke van Manen
Frouke Blom-Bergwerf is kleuterleerkracht, intern begeleider van de kleuters en peuters, hoogbegaafdheidsspecialist en ze begeleidt een plusklas voor de kleuters en groep 3 op basisschool SOL De Bron in Hendrik-Ido-Ambacht. Linda van der Meulen is eveneens kleuterleerkracht en werkt in Berkel en Rodenrijs op de Pool...
Het Dossier: (Boeken)tips
Manon Bakker en Priscilla Keeman
Literatuur en achtergrondkennis
Drie stappen bij hoogbegaafdheid
De Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong geeft het signaleringsinstrument Drie stappen bij hoogbegaafdheid uit. Het instrument bestaat uit een handleiding, veertien handzame losse kaarten en een kleine klapper waarin alle kaarten zitten.
Er z...
Kikkers en vogels - Een nieuw perspectief
Anouk van der Toorn
Leerdoel:
Vaardigheden:
Creatief denken: een andere kijk door een ander perspectief.
Ruimtelijk denken: spelen met het standpunt om een optische illusie te maken.
Doelgroep: midden- en bovenbouwleerlingen po
Tijdsduur: 60 minuten
Dit heb je nodig:
- camera
In deze les experimenteer je met het maken ...
Maatwerk is zo moeilijk niet
Praat met de hoogbegaafde leerling
Carla Desain
In het primair onderwijs komt langzamerhand meer kennis over hoogbegaafdheid. Kinderen met kenmerken van begaafdheid krijgen daar steeds vaker onderwijsaanpassingen op maat. Hoe zit dat op het voortgezet onderwijs, waar de contacten tussen docenten en leerlingen veel gefragmenteerder zijn? Krijgen hoogbegaafde leerl...
‘Volop interactie tussen hoogbegaafden en andere leerlingen’
Tekst en foto’s: Martin van Rooij
Dat voltijds hoogbegaafdenonderwijs in een behoefte voorziet, wordt amper nog bestreden. Toch is zo’n separate groep niet ideaal. Soms vormt de hoogbegaafdengroep namelijk een enclave binnen de school. Maar niet op basisschool Het Talent in Lent.
Het ‘oerwoud’ van het onderwijssysteem ontrafeld
Priscilla Keeman
Hoogbegaafde kinderen leren vanzelf is een juridisch handboek voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Auteur Fleur Terpstra, zelf hoogbegaafd en met een juridische achtergrond, moedigt professionals aan kennis te nemen van alle wetgeving rondom het onderwijssysteem. ‘Op die manier kun je ervoor zorgen dat alle kinder...
Verborgen talenten
Inzicht in de dubbele bijzonderheid van hoogbegaafdheid en dyspraxie
Ophélie A. Desmet, PhD
Stel dat te midden van een klas vol enthousiaste leerlingen een groep kinderen verborgen bleef, omdat hun potentieel niet herkend en overschaduwd wordt. Dubbel bijzondere leerlingen bezitten zowel een hoog cognitief vermogen of talent op specifieke gebieden als een leer-, emotionele, fysieke, zintuiglijke of ontwikk...
Nieuws
Manon Bakker
Motivatie bij begaafde leerlingen
Recent hebben Hornstra en haar collega’s onderzoek gedaan naar de motivatie van intellectueel begaafde leerlingen en hun klasgenoten. Hiervoor volgden ze leerlingen van groep 3 tot en met groep 5. Motivatie is onlosmakelijk verbonden met hoe betrokken leerlingen zijn bij het leerpr...
Kijk nou eens!
Manon Bakker
KarakterKracht
KarakterKracht is een nieuwe toolkit van onderzoekswerkplaats POINT040 om begaafde leerlingen en hun klasgenoten beter inzicht in henzelf te geven en begaafden zich beter begrepen te laten voelen, met als doel hun zelfbeeldontwikkeling te ondersteunen.
KarakterKracht heeft als theoretische basis de ...
‘Door alle ruis in mijn leven kwam ik nauwelijks aan leren toe’
HB-portret Niek Silvan, 34 jaar, filmregisseur en docent-coach aan het Mediacollege
Carla Desain
Ten eerste, van harte gefeliciteerd met je prijs voor je afstudeerfilm voor de filmacademie
‘Ja joh, zo tof! Voor mijn film Swans Reflecting Elephants kreeg ik van het Nederlands Filmfonds een Wildcard, een jaarlijkse prijs voor talentvolle afstudeerders. Ingekort schreef de jury: “De regisseur toont een uitermate ...
Wanneer loopt het?
Maddy Hageman
Met een goed bevriende collega maakte ik een herfstwandeling langs het strand. Nat zand, een weids uitzicht en eindeloos aanrollende golven: heerlijk om zo samen te lopen. We bleken online dezelfde commissievergadering van de Tweede Kamer te hebben gevolgd op 30 maart dit jaar: ‘Passend onderwijs voor hoogbegaafde l...
Dat kan ik zélf
Liesbet Stam-Gommans
Belastbaarheid. Dit kan een beladen term zijn, zeker als je minder belastbaar bént. Er wordt dan gesproken over draagkracht versus draaglast. Meestal wordt met je meegedacht over het verlagen van de draaglast: minder doen, meer ‘niksen’. Voor mij klinkt dit steeds onlogischer, of op z’n minst onvolledig.
Stel, e...
‘Ontwikkelingsvoorsprong’ versus ‘hoogbegaafdheid’
Ben Daeter
In Nederland maken we onderscheid tussen ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Met ontwikkelingsvoorsprong wordt bedoeld: het vermogen van een kind om bepaalde vaardigheden of kennis sneller of beter te verwerven dan een ander kind van dezelfde leeftijd. Opvallend is dat dit onderscheid in de Engelse literatuu...
Uitdaging voor iedereen
Hoe kun je bestaande projecten aanpassen?
Antoinette Gerichhausen en Jeroen Hollander
De afgelopen NOT keek ik mijn ogen uit. Er is zoveel projectmateriaal om je leerlingen op de basisschool mee te inspireren nieuwe leerervaringen op te doen. Maar hoe leuk en uitdagend projecten ook kunnen zijn voor de hele school, de uitdaging die ze bieden voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid is soms t...