Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieDe natuur als school
Vakoverstijgend leren
Annemieke van Manen
Natuur verlicht stress, bevordert zelfdiscipline en heeft een positief effect op de aandachtsspanne van kinderen. [1-3] Ouders ervaren minder gedragsproblemen wanneer hun kinderen in contact komen met de natuur en leren in en van de natuur bevordert de motivatie en betrokkenheid. [4-5] Meerdere onderzoeken tonen aan...
25 jaar Talent
Sven Mathijssen en Ellen Gommers
In deze laatste editie van 2023 gaan we iets doen wat we dit jaar nog niet hebben gedaan: terugblikken op tijdschrift Talent zelf. We bestaan dit jaar namelijk 25 jaar.
'Hup, naar buiten!'
Sven Mathijssen
We hebben het eerder nog niet gedaan, maar in het laatste nummer van deze 25e jaargang doen we het wel: stilstaan bij dit zilveren jubileum van Talent. In een paar jaar kan er al heel wat veranderen, laat staan in 25 jaar. Daarom hebben we een overzichtje van de veranderingen in deze editie opgenomen (zie pagina 20 ...
Doet-ie het? Of doet-ie het niet?
Maryan Camps/Els Schrover
Leerdoel:
Vaardigheden:
- Hypothesen opstellen en onderbouwen
- Eenvoudige proefjes uitvoeren, observeren en evalueren
- Discussiëren over mogelijke oorzaken voor de uitkomst van de onderzoekjes
- Hypothesen eventueel aanpassen
Doelgroep: midden- en bovenbouwleerlingen po
Tijdsduur: 60-75 minuten
In deze l...
‘Er zakken leerlingen die geknipt zijn voor de universiteit’
Het Zuider Gymnasium: meer differentiatie in onderwijs aan hoogbegaafden
Tekst en foto’s: Martin van Rooij
Wat bedoeld was als een reportage over het Zuider Gymnasium ontpopte zich tot een pleidooi voor goed onderwijs aan hoogbegaafden in het algemeen. Diep in zijn hart is conrector Chris van den Berg geen liefhebber van speciale arrangementen zoals verdieping en kleinere klassen. ‘Hoogbegaafden moeten leren zich te verh...
In het ergste geval…
Sven Mathijssen
‘Laat ze zich niet bemoeien met wat ze niet willen zien groeien.’
Deze korte spreuk las ik in een dichtbundel van Jesse Laport op het Poetry International Festival in Rotterdam. Die dag kreeg ik een heel andere kijk op poëzie, omdat er een speciaal programma met voordrachten voor doven en slechthorenden was inge...
Rust brengen in de woelige rivier
Priscilla Keeman
Marieke van der Zee, psycholoog en ouderbegeleider bij Bureau Mare, trekt de lezer vanaf de inhoudsopgave naar binnen in Het geheim van de rivier. Hoe je tolk wordt van je begaafde kind. Door middel van een sprookje maakt Van der Zee duidelijk dat je aandacht als ouder eerst naar jezelf mag gaan voor je die vervolge...
Zorg dat iedereen dezelfde taal spreekt
Hoogbegaafdheid vroegtijdig herkennen met goed signaleringsbeleid
Nathalie van Geloven, Marion Kerkhof en Ton van Houtert
Wordt het makkelijker om leerlingen met kenmerken van begaafdheid passend onderwijs te bieden als hun behoeften beter worden gesignaleerd? Wie zijn die leerlingen met kenmerken van begaafdheid? Hoe vinden we deze leerlingen en worden ze überhaupt wel (op tijd) ontdekt? Met dit artikel hopen we leerkrachten te inspir...
Hoogbegaafdheid in alle kleuren van de regenboog
Ervaringen van LHBTIQ+-leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid
Sven Mathijssen en Carla Desain
Dr. Orla Dunne is onderzoeker bij Centre for Talented Youth Ireland (CTYI) van Dublin City University. Zij promoveerde vorig jaar op de ervaringen van lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender, intersekse en queer (LHBTIQ+-)leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Deze leerlingen voelen zich dubbel ander...
Nieuws
Manon Bakker
Brochure over peergroup-onderwijs
In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap publiceert het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN) brochures over thema’s rond (hoog)begaafdheid. In de publicatie over peergroup-onderwijs wordt zowel het wetenschappelijk perspectief als het perspect...
Kijk nou eens!
Manon Bakker
Uitdagend of verrijkend onderwijs?
In het nieuwe boek Uitdagend of verrijkend onderwijs geeft Sonja Morbé maar liefst 78 antwoorden op vragen over hoogbegaafdheid, beleid en de praktische implementatie ervan. Elk hoofdstuk behandelt een vraag zoals: ‘Wat is hoogbegaafdheid wel én niet?’ of ‘Hoogbegaafde leerlingen ...
Talent Waarderend Werken
Annemieke van Manen
Op basisschool De Hofvilla wordt ‘talentgericht’ gewerkt. De kinderen gaan in verschillende ateliers aan de slag met onder andere koken, sporten of techniek. In de talentklassen denk, zijn en doen wordt gedifferentieerd op basis van hoofd, hart en handen. ‘Doen waar je goed in bent, maakt je gelukkig.' Dat is de vis...
‘Zij leerden ‘vis’ lezen, ik was al aan verhalen toe’
HB-portret Hannah Redlich, 16 jaar, thuiszitter vwo 5
Carla Desain
Wanneer kwam jouw hoogbegaafdheid aan het licht?
‘Toen ik 6 was, vroeg m’n juf mijn ouders mee naar een lezing over hoofbegaafdheid. Alle drie herkenden ze mij in die lezing, vooral dat ik een enorme leerhonger heb en overal diep over nadenk. Dat deed ik al als peuter. Als driejarige keek ik eens op tijdens mijn sp...
Aan de leerkracht van Maryse
Maddy Hageman
Beste juf,
Vorige week bereikte ons het bericht dat je de schoolresultaten van Maryse vindt tegenvallen en dat je er daarom op aandringt dat Maryse er komend schooljaar in groep 8 de hele week bij is. Dat impliceert dat de ochtend op de Plusklas wegvalt. Als Plusklasteam maken wij ons zorgen, omdat uit onderzoek...
Zoals men zaait...
Janneke Berendsen-Hulshof
In het ‘plan van aanpak hoogbegaafdheid’ zet het kabinet in 2023 tien maatregelen in gang om het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen te verbeteren. Dit is in allerlei opzichten natuurlijk erg goed nieuws. Een van de maatregelen, maatregel negen, beschrijft: ‘Meer aandacht voor (hoog)begaafde leerlingen in (leraren...
Hoogbegaafden in heterogene groep, graag!
Betekenis van hoogbegaafden voor andere kinderen
Ben Daeter
Er is al veel gedacht en geschreven over hoogbegaafden. Vaak gaat het om vragen over wat er voor die groep gedaan moet worden. Maar volgens mij vraagt men zich te weinig af wat hoogbegaafden eigenlijk voor niet-hoogbegaafden kunnen betekenen. Vanuit mijn eigen onderwijservaringen en gesteund door de beperkte literat...
Onderwijs en zorg bundelen krachten
Maatwerktraject voor leerlingen met hoog ontwikkelingspotentieel
Mia Frumau & Anne van de Wouw
Een samenwerking tussen onderwijs en zorg kan schoolteams helpen om meer inzicht te krijgen in de onderwijsbehoeften van basisschoolleerlingen met een hoog ontwikkelingspotentieel. Door deze leerlingen maatwerk te bieden, wordt een betere overgang naar het voortgezet onderwijs gecreëerd. Dat is belangrijk, want zo k...
Kunst die je niet kunt vastpakken
Maryan Camps en Els Schrover
Leerdoel:
- Kennis: werk van verschillende kunstenaars googelen
- Vaardigheden:
- Creatief denken: voorwerpen op een ongewone manier bekijken en belichten
- Ruimtelijk denken: mogelijkheden verkennen om een driedimensionaal voorwerp door belichting om te zetten in een interessante 2D-projectie
Doelgroep:...
Voltijds HB-onderwijs na de basisschool
Eckartcollege Eindhoven biedt masterclasses
Tekst en foto’s: Martin van Rooij
Het Nederlandse basisonderwijs kent steeds meer voorzieningen voor begaafde leerlingen: compacten, verrijken, plusklassen en zelfs voltijds HB-onderwijs. Als zo’n leerling uitstroomt naar het vwo vallen die voorzieningen vaak weg. Dat vonden ze op het Eindhovense Eckartcollege geen goed idee.
Kronkels in de gedachtewereld van een hoogbegaafd kind
Priscilla Keeman
Auteur Hannah Redlich beschrijft haar ervaringen in het boek Het hoogbegaafde zusje in een autistische familie. Heel je jongere zelf voor het geluk van later. De vijftienjarige auteur maakt gebruik van dagboekfragmenten die inzicht geven in haar leefwereld van haar tiende tot haar vijftiende jaar.
De lat hoger leggen
Professionaliseren van leraren voor onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid
Eleonoor van Gerven
In de meest recente plannen van het ministerie van OCW staat onder andere dat er meer aandacht moet komen voor de professionalisering van leraren van begaafde leerlingen. Dat is mooi, want dat kan de kwaliteit van ons onderwijs alleen maar ten goede komen. De volgende stap is dat er nagedacht moet worden over de vra...
'Laten we per kind bepalen wat passend onderwijs is'
Martin van Rooij
Sinds dit jaar heeft het Nationaal Kenniscentrum Hoogbegaafdheid een nieuwe voorzitter: Katalin de Kleuver. Wie is ze en wat stelt ze zichzelf ten doel?
Van harte welkom!
Hoogbegaafden (met autisme) bij AFAS
Ben Daeter
In Leusden staat het hoofdkantoor van het Nederlandse softwarebedrijf AFAS. Met meer dan 700 medewerkers is het een van de grootste softwarebedrijven in ons land. Maar waarom staat dit in Talent? Omdat dit bedrijf, onlangs nog uitgeroepen tot beste werkgever in Europa, ook graag hoogbegaafden met autisme in dienst n...
'Voor het eerst in drie jaar ga ik weer de hele week naar school'
HB-portret Sifra Grit, 11 jaar
Carla Desain
Vertel eens over jouw moeite met school?
‘Al vanaf de peuterspeelzaal liep het mis. Ik vond het elke keer moeilijk om afscheid van mama te nemen. Na een uurtje was ik wel uitgespeeld, dan moest ik nog heel lang wachten tot ik weer naar huis mocht. Ik voelde me er ook niet echt bij horen. Niet om op te scheppen, maa...
Havo voor hoogbegaafden?
Maddy Hageman
Iedere directeur kent dat dilemma: hoe vrij laat ik hoogbegaafde leerlingen, hoeveel kennis komt ze inderdaad ‘vanzelf’ aanwaaien en welk risico neem ik daarbij als het op onze uitstroomscores aankomt?
Alinda zit op een school waar hoogbegaafden een deel van de dag bij elkaar zitten en een deel van de dag mengen...
Verhalen(d)
Liesbet Stam-Gommans
In mijn boekenkast staan veel kinderboeken, van uit mijn jeugd en van daarna. Het verzamelen van series werd een doel op zich. Mijn voorkeur heeft een reeks (liefst dikke) boeken, waarin je uitgebreid kennismaakt met personages en samen via allerlei wegen avonturen beleeft. Met stip op 1: twee trilogieën van Thea Be...
Ander brein, andere aanpak
Autisme bij hoogbegaafde kinderen herkennen en begeleiden
Adi Van den brande en Carla Desain
Intelligente kinderen met autisme vertonen op het eerste gezicht soms hetzelfde gedrag als kinderen die ‘alleen maar’ hoogbegaafd zijn. Maar het autisme zit er wel degelijk; om dat te signaleren moet je kijken naar hoe ze denken. Dat is vaak heel anders dan wat je van hoogbegaafde kinderen gewend bent. De ondersteun...
Het nut van ChatGPT
De betekenis van kunstmatige intelligentie voor hoogbegaafde kinderen
Ben Daeter
Er is momenteel veel te doen over het gebruik van kunstmatige intelligentie. Terecht zijn daar ernstige zorgen over, want deze software kan heel verkeerd gebruikt worden. Er zal de nodige regelgeving of misschien zelfs verboden op verschillende gebieden noodzakelijk zijn. Maar kunstmatige intelligentie, zoals ChatGP...
Wat moet de stamppot kosten?
Leren samenwerken met online restaurant game
Maddy Hageman
Vorig jaar studeerde Cees Jol af aan de TU Delft in de richting Informatica. Sinds januari 2023 biedt hij een online game aan die begaafde kinderen van 7 tot 14 jaar kan stimuleren tot meer samenwerking. De kinderen beheren in een groepje een restaurant en samen proberen ze zoveel mogelijk punten te halen. Cees bege...
Eendracht maakt macht
Sven Mathijssen
Op 5 april vond het commissiedebat Passend onderwijs plaats. Voor dat debat zijn verschillende experts op het gebied van hoogbegaafdheid gevraagd naar hun visie en hebben zij ook position papers geschreven. Uit de position papers en de aanloop ernaartoe wordt duidelijk dat deze experts verschillende visies hebben me...
Nieuws
Esther Klaassen
Monitor subsidie leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid
Voor de periode 2019 tot 2023 heeft het ministerie van OCW subsidie beschikbaar gesteld voor het inrichten van een passend onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Jaarlijks wordt aan samenwerkingsverbanden een ...
Kijk nou eens!
Esther Klaassen
Forten en waterlinies
In Nederland werden door de eeuwen heen forten, vestingen en waterlinies gebouwd om het land te verdedigen tegen invallers. Hiervan zijn er nog vele bewaard gebleven en te bezoeken. Op deze manier krijgen leerlingen een mooi inkijkje in hoe Nederland zich via deze bouwwerken eeuwenlang heeft ...
Dat is tekenend!
De (on)mogelijkheden van kindertekeningen als screeningsinsturment voor hoogbegaafdheid
Carla Desain
‘Kun je conclusies trekken uit de manier waarop kinderen een menstekening maken?’ Deze vraag houdt psychologen en pedagogen al honderd jaar bezig. Wetenschappers zijn er nog steeds niet uit.
Wat zou jij doen met negen miljoen?
Annemieke van Manen
Dit jaar investeert minister Dennis Wiersma ruim negen miljoen extra in onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Dit bedrag komt boven op de veertien miljoen die al gepland was. In 2024 loopt het totaalbedrag op tot 28 miljoen.
'Kinderen door de leerkuil trekken'
Talent Tilburg: HB-voorziening voor de hele regio Tilburg
Martin van Rooij
Veel hoogbegaafdheidsvoorzieningen zijn ondergebracht bij (en staan ten dienste van) een stichting van basisscholen. In Tilburg is het anders georganiseerd. Alle basisscholen (en dus alle stichtingen) dragen bij aan een gemeenschappelijke voorziening: Talent. Talent legt de lat hoog, voor leerlingen maar ook voor zi...
Hoogbegaafdheid positief bekeken
Priscilla Keeman
Vanessa Teune schreef het boek Hoogbegaafd positief bekeken (68 bladzijden) speciaal voor hoogbegaafde jongeren en hun ouders. Het motto voor in het boek zet de toon: ‘Iedereen is uniek, dus ik ben niet anders.’ Het is een quote van Teunes dochter Isa, die zelf sinds vier jaar weet dat ze hoogbegaafd is. Het maakte ...