Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Weten

Portret - Madelief: een bijzonder kind

Onze dochter Madelief is tien jaar. Vorig schooljaar zat ze nog in groep 6 van de basisschool maar sinds september 2013 gaat ze naar het Olympus College in Arnhem en zit ze bij Opus, een afdeling voor hoogbegaafden.

Weten

Leer leerlingen zo hoog mogelijk vliegen

“Leer ze vliegen….. zo hoog mogelijk” is de ondertitel van het meesterstuk “Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong” van Joke Grondman. In 2009 rondde zij de Master Special Educational Needs (SEN) af en nu jaren later lijkt haar droom uit te komen en mag ze als pilot een verrijkingsgroep voor kleuters starten. Daar...

Doen

Challenge

Weten

Gezocht: Uitdagend aanbod

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen vaak wel dansen van geluk als ze eindelijk naar de basisschool mogen. Ze weten dan nog niet dat er in plaats van leren en ontdekken, vaak een periode van aanpassen en soms zelfs lichamelijke klachten en gedragsproblemen volgt. Wat kun je als leerkracht doen voor een ki...

Weten

Nieuws

Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 17-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Vernieuwend onderwijsconcept voor hoogbegaafden

Op een school waar de ontwikkeling van ieders talent hoog in het vaandel staat, is een speciale klas voor hoogbegaafde leerlingen een logische keus. In groep negen van de Noordwijkse school kunnen zij op hun eigen manier en tempo leren. In de ateliers, bij projecten en excursies doen ze mee in de reguliere groepen. ...

Weten

Uitgelicht

Door Priscilla Keeman.

Opinie

Stimuleer sociale intelligentie bij hoogbegaafden

Er bestaan talloze rijtjes van kenmerken van hoogbegaafde kinderen en via allerlei modellen proberen we vat op ze te krijgen. Vreemd is eigenlijk dat we nog steeds niet precies weten wat hoogbegaafdheid is. Dat is te verklaren uit het feit dat er een enorme diversiteit onder hoogbegaafden bestaat, waardoor het zo mo...

Doen

Vooruit - Observeren: niet wat je weet, maar wat je ziet!

Leermiddelen door Maryan Camps en Els Schrover.

Weten

Esther-Marieke Dekens (46) ontdekte pas later dat ze hoogbegaafd was

Veertien jaar geleden begon Esther-Marieke Dekens haar leven vanuit een ander perspectief te bekijken. Door haar hoogbegaafdheid leerde ze zichzelf echt
kennen. Sindsdien coacht zij hoogbegaafden volwassenen die worstelen met hun zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Weten

‘Schilderij als spiegel van de ziel’

De boekenplank van Guusje van der Meij (14 jaar, 3 gymnasium).

Weten

Onderzoek opleidingsniveau hoogbegaafden

Al jaren wordt er gezegd dat slechts 16% van de hoogbegaafden een universitaire opleiding afrondt. De afgelopen maanden deed Willem Wind van ikbenhoogbegaafd.nl onderzoek naar het opleidingsniveau onder hoogbegaafden om uit te zoeken of deze 16% wel echt
Weten

Ideeënbus SLO

Recent is het Plan van Aanpak Toptalenten 2014-2018 gelanceerd. Nu kun je op www.talentstimuleren.nl je ideeën delen over de verdere uitwerking van het plan.
Weten

Pathfinder

Pathfinder is een ‘table top role playing game’ om helemaal in op te gaan. Maximaal 5 spelers en een spelleider spelen met zelfbedachte personages een Lord of the Rings-achtig avontuur.
Weten

Esther-Marieke Dekens (46) ontdekte op latere leeftijd dat ze hoogbegaafd was

Veertien jaar geleden begon Esther-Marieke Dekens haar leven vanuit een ander perspectief te bekijken. Door haar hoogbegaafdheid leerde ze zichzelf echt kennen. Sindsdien coacht zij hoogbegaafden volwassenen die worstelen met hun zelfbeeld en zelfvertrouw
Weten

Sylvia’s super-awesome makershow

12-jarige Sylvia uit North-Carolina maakt van alles: papiervouwsels, een lavalamp en een programmeerbare broche met led-lampjes. Haar vader filmt elk project en zet dat filmpje online.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Lef, liefde, loslaten en heel veel leren

De Montessorischool uit het Brabantse Heeze, die als plusklas begon, bestaat inmiddels tien jaar. Het kleine, bevlogen team doet verslag van de kennis die het de afgelopen jaren heeft opgedaan.

Weten

‘Het gaat om het kind. Scholen faciliteren slechts’

Om het Leonardo-onderwijs is de laatste jaren veel te doen geweest. Zo snel als ouders en scholen het onderwijsconcept voor hoogbegaafde kinderen enthousiast omarmden, zo snel ontstond er ook kritiek. Deze gold de voorwaarden van het onderwijs, maar ook het bestuur en uitvoerend directeur van de Stichting Leonardo, ...

Doen

Challenge

Weten

Nieuws

Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Elijah Armstrong: Een wonderkind uit Californië

Elijah Armstrong is een wonderkind uit Californië. Op zijn vijftiende publiceerde hij al doorbraken in fundamenteel intelligentieonderzoek. Toch werd zijn uitzonderlijke talent niet direct door iedereen herkend. Talent had een exclusief interview met hem.

Weten

Uitgelicht

Door Priscilla Keeman.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 17-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Verschillende leeftijden in één kind

Begeleiden van kinderen met een a-synchrone ontwikkeling.

Weten

‘Ondernemen maakt weer ondernemend’

Leren wie je bent, leren hoe je denkt, leren hoe je werkt. Een plan maken en ten uitvoer brengen, samenwerken, doorzetten. Met een goede inzet en de juiste
strategie, kun je altijd trots zijn op het resultaat.

Doen

Wat heeft warmtegeleiding met trillen te maken?

Wat gebeurt er eigenlijk wanneer een stof warm wordt? Wat gebeurt er op het niveau van de moleculen? Leermiddelden door Maryan Camps en Els Schrover

Doen

Heeft u ze allemaal op een rijtje?

Vroeger speelden we Boter, Kaas en Eieren; tegenwoordig zijn we verslingerd aan Candy Crush. Is er misschien een fundamentele behoefte in de mens om zaken op een rijtje te zetten? Feit is dat ik in hoogbegaafdenland een grote fascinatie tegenkom voor op-een-rijtje-spellen. Daarom zet ik voor de rijlustigen onder ons...

Weten

Insectenliefde

De boekenplank van Hanneke Sjoers (8 jaar, groep 6).

Weten

Natasja Vranken over verleden en toekomst van het Leonardo-onderwijs

Om het Leonardo-onderwijs is de laatste jaren veel te doen geweest. Zo snel als ouders en scholen onderwijsconcept voor hoogbegaafde kinderen enthousiast omarmden, zo snel ontstond er ook kritiek.
Weten

Verschillende leeftijden in één kind - Begeleiden van kinderen met een a-synchrone ontwikkeling

“Rik (5) heeft een grote ontwikkelingsvoorsprong. Hij wordt graag voorgelezen uit superspannende griezelboeken voor kinderen van 8 à 9 jaar. Hoe spannender hoe beter! Maar… als het licht uitgaat en hij moet gaan slapen, wordt hij bang.
Weten

Reactie van Natasja Vranken, Stichting Leonardo, op interview in NRC Handelsblad

Talent interviewt in Talent 3 (april 2014) Natasja Vranken, bestuurder van de Stichting Leonardo. Tegelijkertijd publiceerde NRC Handelsblad een zeer kritisch artikel over de 'verdwenen gelden' bij de oude, failliete stichting. Lees hier haar reactie.
Doen

Je eigen tegeltjes-wijsheid‘- Het leven is een hangmat, maar je moet zelf ...’

Ken je deze uitdrukking? ‘Het leven is een feestje maar je moet zelf de slingers ophangen.’ Kun je aangeven wat daarmee bedoeld wordt? Zoiets van: je kunt zelf kiezen hoe je zorgt dat je van het leven geniet.
Columns

Samenwerken

De proeflessen voor het gymnasium zijn gestart. De kinderen uit groep acht komen binnen in kleine groepjes en worden door de coördinator naar de lokalen gebracht.
Weten

Brief Sander Dekker aan Tweede Kamer over Passend onderwijs en hoogbegaafdheid

Met deze brief geef ik aan wat mijn visie is op de relatie tussen hoogbegaafdheid en passend onderwijs en wat passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen kan betekenen.