Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieNieuws
Mensafonds Awards
Ben of ken jij iemand die zich inzet voor (hoog)begaafden? Dan kun je diegene nog tot 14 februari voordragen voor de Mensafonds Awards via www.mensafonds.nl. De twee categoriee?n waarvoor je iemand kunt voordragen zijn: Uitblinker Award en Publieksaward. De Uitblinker Award is voor een persoon die...
Spreekwoorden voor coronatijden
Lesidee
Maryan Camps en Els Schrover
Les: Samen spreekwoorden maken
Leerdoel: Analyse van bestaande spreekwoorden
en zegswijzen
Creativiteit: het bedenken van grappige aanpassingen
van oude zegswijzen voor nieuwe (corona)tijden
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw
Tijdsduur:
• Bestaande spreekwoorden opzoeken, analyseren
en categoriseren: 30-60 m...
Professionaliseringsbehoeften van leerkrachten op het gebied van (hoog) begaafdheid
Joke Peijnenburg, Elise Samsen, Kim Smeets & Anouke Bakx
Leerkrachten staan voor de uitdaging om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van elke leerling. Omdat elke klas vol zit met verschillende leerlingen, zijn de onderwijsbehoeften ook heel divers.1 Differentieren, dus het omgaan met verschillen, is belangrijk opdat leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Dit geldt vo...
De Stelling
‘Hoogbegaafdheid zien als handicap is eerder een stap terug dan een stap vooruit.’
Carla Dessain en Frank Stienissen
Onderwijsjurist Fleur Terpstra stapte begin november 2020 naar het College voor de Rechten van de Mens met het verzoek om hoogbegaafdheid te laten aanmerken als handicap. Zij hoopt zo – namens een groep ouders van hoogbegaafde kinderen – passend onderwijs te kunnen afdwingen. In Nieuwsuur van 28 - 10 lichtte zij dez...
Levenslessen als basis voor de toekomst
Leven = leren
Annemieke van Manen
Met dagelijkse levenslessen kan een leerkracht samen met de leerlingen op zelfonderzoek uitgaan en daarbij ongemerkt verschillende leerdoelen aan de orde laten komen. Trainer Heleen lordens legt dit uit.
In vuur en vlam en wat er van kwam
Ben Daeter
Het begrip ‘ignition’ is nog te onbekend. Vanwege het grote belang ervan zouden opvoeders en leerkrachten er zich in moeten verdiepen. Wat is het? Waarom is het zo belangrijk? Hier wordt die sluier onthuld.
Meesterwerk op je koptelefoon
Annemieke van Manen
Deze zomer maakte Jan Jaap Hubeek met Annet Stegeman de goedbeluisterde podcastspecial 'Hoogbegaafd'. Jan Jaap is opleidingsmanager aan de Pabo in Leiden. Wat is de relatie tussen deze podcast en zijn visie op de inrichting van de Pabo?
De lange zoektocht naar je identiteit
Esmée Corbeij en Carla Dessain
Een onderwijsloopbaan die bepaald niet vlekkeloos verloopt, een mismatch met de omgeving, weinig gelijkgestemden kunnen vinden en zich daarom ‘anders’ en eenzaam voelen... Veel (jong)volwassenen komen er pas later achter dat hoogbegaafdheid een rol speelt in hun leven en hun identiteitsontwikkeling. Zo verging het o...
‘Zelf puzzelen past bij mij’
HB-portret van Nidhi Soekhlal (16 jaar), eerstejaars student econometrie
Carla Dessain
Net 16 en al cum laude op zak. Ben je trots op jezelf?
‘Op het gymnasium was ik dat eigenlijk niet. Ik hoefde weinig moeite te doen, dus waarom zou ik dan trots zijn? Ik keek Netflix-series tijdens huiswerktijd en voor een toets leerde ik nauwelijks. Als ik mijn zelfgemaakte samenvatting aandachtig doorlas, was ik ...
'Elke leerling wordt gezien'
Roncalli in Bergen op Zoom neemt HB-stokje over
Martin van Rooij
Nederland telt steeds meer basisscholen met voltijds HB-onderwijs. Ze voorzien in een groeiende behoefte, maar werpen ook een vraag op: hoe moet het met die hoogbegaafde kinderen als ze de basisschool verlaten? Is het voortgezet onderwijs ingericht op deze bijzondere doelgroep? Roncalli in Bergen op Zoom in ieder ge...
Boeken
Maddy Hageman
Naast een boekenstand op het SLO-congres raakte ik met meester Niek aan de praat over kinderboeken. Hij bleek, net als ik, nog boekjes van Wipneus en Pim in de kast te hebben staan. Op een bepaald moment was hij de boeken gaan herwaarderen, omdat ze volgens hem taalkundig zo ontzettend goed in elkaar zaten. Lange zi...
Initiatiefwet ‘Leerrecht in de Leerplichtwet’ – denkt u mee?
Op 27-11-20 diende Tweede Kamerlid Paul van Meenen (D’66) de initiatiefwet ‘Leerrecht in de Leerplichtwet’ in. Het uitgangspunt hiervan is dat iedere jongere recht heeft op (door de overheid bekostigd) onderwijs. Via een zogenoemde internetconsultatie wordt aan burgers gevraagd om mee te denken over verbetermogelijk...
Inzet en afscheid
Frank Stienissen
Ongeveer tien jaar geleden ontmoette ik Inge Slaats. Ze was net met haar kleine hoogbegaafdenschooltje Kikidio verhuisd naar Sterksel. Van de gemeente Eindhoven mocht ze haar activiteiten niet langer vanuit een gewoon woonhuis voortzetten. In Sterksel vond Inge een nieuw onderkomen. Met nieuwe energie én op een g...
Passend, inclusief onderwijs is het beste, ook voor hoogbegaafde kinderen
Carla Desain en Frank Stienissen
Alle kinderen zijn anders. Onderwijs moet inspelen op verschillen en openstaan voor alle kinderen. Zo kunnen ze samen opgroeien en met (en van) elkaar leren. Buiten de schoolmuren hebben ze immers ook met heel verschillende mensen te maken.
Al in 1994 ondertekenden landen wereldwijd De Salamanca Verklaring van d...
De Steiger: tien jaar voltijds HB-onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen
Martin van Rooij
Ga naar ikbenhoogbegaafheid.nl en klik op ‘kaarten’. Dan zie je dat ons land inmiddels 109 basisscholen met voltijds hoogbegaafdenonderwijs telt. Ook als je een beetje excentrisch woont, bijvoorbeeld in Zeeuws-Vlaanderen, is een HB-basisschool niet al te ver weg. Maak kennis met De Steiger in Terneuzen.
!-- [if ...
Het nut van nutteloos werk
Floor Raeijmaekers
‘Daar zuigen ze je ziel eruit,’ was je reactie toen je hoorde dat je moeder je bij ons had aangemeld voor een coachingstraject. Maar goed, je wilde het wel een kans geven en inmiddels zijn we een aantal prachtige gesprekken verder. Thema van vandaag: nutteloos werk. Je moet van je (HB)school een brief aan jezelf ...
Gaaf
Carla Desain
Kleuren
Ted van Lieshout voert de lezer mee langs natuurkundige principes als breking en verstrooiing van licht, langs mengen van verf en langs verschillende drukgangen in meerkleurendruk. Hij schrijft over pigmenten in verf uit steen of metaal, planten, luizen of slakken – en over waarom een schilderij met veel...
Waar zijn de meisjes?
Waarom er minder hoogbegaafde meisjes dan jongens deelnemen aan verrijkingsprogramma’s
Maaike Goddijn
Uit een Amerikaanse meta-analyse van 130 onderzoeken, gepubliceerd tussen 1975 en 2011, blijkt dat de kans dat hoogbegaafdheid bij jongens opgemerkt wordt en ze kunnen deelnemen aan verrijkingstrajecten groter is dan bij meisjes. Hoewel dit een Amerikaans onderzoek betreft is de situatie in Nederland enigszins ve...
‘Dansen is echt kunst; het hoort bij mij’
Jason Storm, net 9 jaar, 1e klas vwo-Xtra
Carla Desain
Hoe kwam jij als 8-jarige op de middelbare school terecht?
‘Ik leerde mezelf lezen met de stapel Suske & Wiskes die we thuis hadden. Dus toen de andere kinderen in groep 3 leerden lezen, kon ik het al. Ik moest van de juf gewoon meedoen met de rest, zo saai! Begin groep 4 stapte ik naar de directeur om te vertel...
Nieuws
Ellen Sinot
Rechtszaak: discriminatie van hoogbegaafden
Terpstra Legal heeft bekendgemaakt naar het College voor de Rechten van de Mens te stappen, vanwege de discriminatie van hoogbegaafde leerlingen. Deze leerlingen ervaren problemen in het Nederlandse onderwijssysteem, omdat er onvoldoende aanpassingen worden gedaan aan ...
Challenge
Ellen Sinot
Hour of Code
In een uur tijd de basisbeginselen van het programmeren leren? Dat kan met behulp van Hour of Code. De opdrachtjes worden gegoten in bijvoorbeeld een Star Wars- of Frozen-thema, dus er is voor elk wat wils. Je hoeft niet zelf code te schrijven: je programmeert door blokken met een verschillende func...
Kunst van papier
Vooruit
Maryan Camps en Els Schrover
De opdracht is om met niets dan deze twee dingen (papier en vijl) en hun eigen fantasie een kunstwerk te maken dat de toeschouwer raakt en een emotie oproept.
Deze opdracht geeft leerlingen inzicht in hun eigen manier van werken aan een ongewone creatieve opdracht.
De gevoelskant van hoogbegaafdheid ontdek je met de ZijnsWijzers
Priscilla Keeman
Marianne Rietveld ontwierp de ZijnsWijzers Hoogbegaafdheid om met hoogbegaafde kinderen in gesprek te komen over gevoelens. Het zijnsluik van Tessa Kieboom vormde een inspiratiebron. ‘Als ze kunnen zijn wie ze zijn, vormen hoogbegaafde kinderen de pareltjes van de maatschappij.’!-- [if gte mso 9]
Diagnoses…
Maddy Hageman
In de jaren dat ik opgroeide van peuter tot puber kende bijna niemand DSM-diagnoses. Mijn vriendjes waren druk, ik was slim en mijn buurmeisje had te weinig zitvlees om veel diploma’s te halen. En ja, verderop in de straat was iemand overspannen. Maar daarom hadden mensen nog geen diagnose!
Misschien weet u n...
Mijn hoogbegaafde opa en ik
Ine Schouwstra
Gespannen loopt Piarella (8) op maandagmorgen haar klas binnen. Vaak heeft ze interessante of spannende dingen te vertellen tijdens het kringgesprek. Nu is ze stil. De meester vraagt ernaar, maar Piarella schokt met haar schouders. Ze wil niets in de kring vertellen.
!-- [if gte mso 9]
Hoe flexibel zijn onze hersenen?
Ben Daeter
Jarenlang heb ik een nogal statische opvatting over hoogbegaafdheid gehad totdat ik op het spoor kwam van het boek van hoogleraar Jo Boaler van de Standford University over het grenzeloze brein. Boaler stelt dat het voor opvoeding en onderwijs van groot belang is dat we ons verdiepen in de nieuwste opvattingen ov...
Max, Maria en Kemi blikken terug op één dag in de week
Day a Week School: belangrijke bouwsteen in de ontwikkeling
Marrigje de Bok
Tien jaar geleden waaide het concept van Day a Week School uit Engeland over en zette onderwijsadviesdienst het ABC ‘DWS Amsterdam’ op. Het jubileumboek dat onlangs uitkwam, geeft een levendig beeld van de ontstaansgeschiedenis, de theoretische basis, de lesinhoud én van de inspiratie en motivatie van de DWS-leerkra...
‘Wetenschap gebruiken om sneller en beter vooruit te komen’
Ludo van de Ven volgde de Radboud International Training on High-Ability
Hans Veraeke
‘Wat was ik blij voor M. (8). Deze leerling durft nu de eigen wensen en ideetjes te uiten en ook uit te voeren. Op zich al geweldig. Maar het werd nog mooier. Bij het koken thuis met de ouders en broer en zus paste M. de nieuw verworven vaardigheden ook toe: een werkschema bedenken, noteren en uitvoeren. Wat een gen...
Pippi-periode
Frank Stienissen
‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Iedereen kent deze uitspraak van Pippi Langkous wel. En hoewel Astrid Lindgren-kenners ontdekt hebben dat Pippi deze quote nooit letterlijk uitgesproken heeft, blijft het een prachtig voorbeeld van omdenken.
Pippi had altijd gekke ideeën die onmogelij...
De coronacrisis brengt afstandsonderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen dichterbij
Carla Desain en Frank Stienissen
Uit een enquête van consumentenprogramma Kassa blijkt dat veertig procent van de ouders met kinderen in het primair onderwijs bang is dat hun kind een leerachterstand opgelopen heeft door de thuisschooltijd in verband met het coronavirus. Niet iedereen is daar overigens even bevreesd voor. Professor Anouke Bakx en E...
Leerprestaties HB-leerlingen De Blinker onaangedaan door coronacrisis
Extra aandacht voor positiviteit
Martin van Rooij
Scholen voor voltijds HB-onderwijs vind je vooral in de stedelijke gebieden: daar waar de bevolkingsdichtheid hoog is en dus relatief veel hoogbegaafde kinderen wonen. Toch vind je ook scholen voor voltijds HB-onderwijs in kleinere plaatsen, bijvoorbeeld Kerk-Avezaath. Hoe goed was je in topo?
Hard work beats talent…
Floor Raeijmaekers
Op social media wemelt het van de quotes rondom het thema groeimindset. Vaak nogal corny (Your “I can” is more important than your IQ), soms inspirerend (Courage does not always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying I will try again tomorrow) en soms verrassend leuk (Flawsome: an...
Het nieuwe anders
Thuisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in coronatijd
Annemiek van Manen
Tijdens de lockdown volgde Annemiek van Manen drie moeders van hb-kinderen. Wat betekende deze periode voor hun kinderen en zijn er gevolgen voor thuis en op school op de langere termijn?
Vooruit
Communiceren zonder feedback
Maryan Camps en Els Schrover
Brengt u als docent een opdracht altijd duidelijk over? Begrijpt iedereen meteen wat u bedoelt? Deze opdracht laat zien hoe lastig communicatie kan zijn en hoe belangrijk feedback is. Een leuke oefening voor uw team van leerkrachten, en uiteraard ook voor leerlingen.
Nieuws
De kleine hoogbegaafdheid voor dummies
In juli is een nieuw boek over hoogbegaafdheid uitgekomen: De kleine hoogbegaafdheid voor dummies. In de kenmerkende dummies-stijl word je door de meest recente wetenschappelijke kennis over de levensloop van hoogbegaafden gegidst. Het boek behandelt onder andere wat hoogbegaa...
Challenge
Ellen Sinot
Online pubquizzen
Toen de horeca de deuren moest sluiten, verloren ook makers van pubquizzen hun inkomstenbron. Een aantal van hen hebben een alternatief gevonden in de vorm van online pubquizzen. Via een livestream worden er doorgaans zo’n 70 tot 80 zeer diverse vragen op je afgevuurd. Het houdt je makkelijk ee...