Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactie
Het onderzoeken van oplossingen
Design Thinking in een notendop
Ben Daeter
Je hoort in het bedrijfsleven steeds vaker over Design Thinking. Kan dit ook voor opvoeders en leerkrachten waardevol zijn? Er bestaan talrijke definities over wat Design Thinking is. Voor mij is de kern: het onderzoeken van oplossingen in plaats van het onderzoeken van problemen. Het is een bepaalde mindset met de ...

Webben en stapelen
Denkprocessen bij hoogbegaafde kinderen
Carl D'hondt en Hilde van Rossen
Een beter inzicht in de leerprocessen van hoogbegaafde kinderen is niet enkel belangrijk om het leerrendement van deze leerlingen te optimaliseren, maar levert ook verrassende inzichten op voor een betere begeleiding van andere leerlingen.

Kijken, zien en onthouden
Vooruit
Maryan Camps en Els Schrover
Uitleg van de les: Je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Je hersenen zorgen dat je niet over alles nadenkt wat via je ogen naar binnen komt, want dat is te veel informatie. Soms is dat jammer, bijvoorbeeld als je een signalement van iemand moet geven aan de politie. Kun je je hersenen trai...

De gemiddelde leerling voorbij
Eisen aan nieuw lesmateriaal voor flexibel leren
Antoinette Gerichhausen. Foto: Tom van Limpt
We leven in een samenleving waarin we kritisch naar het verleden durven te kijken en willen discussiëren over diepgewortelde tradities. We hebben het lef om die onder een vergrootglas te leggen, opnieuw te bezien en aan te passen aan een nieuwe, meer eigentijdse visie. Bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest of hoe we teg...

Krijg nou het heen-en-weer!
Plusklassen onder de loep
Carla Desain
(Hoog)begaafde kinderen hebben vaak niet genoeg uitdaging in hun gewone klas. Daarom zijn de afgelopen decennia in Nederland, naast voltijds hoogbegaafdenscholen, veel plusklassen opgezet. Jade van Rossen, Astrid Poorthuis en Lisette Hornstra onderzochten het effect van plusklassen op de relaties van begaafde kinder...

Elke dag een raadsel
Grej of the day in Nederland
Annemieke van Manen
Overgewaaid uit Zweden komt de miniles Grej of the day (GOTD) oftewel ‘Ding van de dag’, bedacht door Micael Hermansson. Grej of the day is in korte tijd heel populair geworden in Nederland. Ook veel plusklasleerkrachten en docenten voltijd HB-onderwijs werken ermee. Wat maakt deze minilessen zo populair?
...

Opvoedmethode Positive Discipline in de klas
De groep als mini community en oefenveld
Marrigje de Bok
Hoe zouden ouders en leraren hun kinderen en leerlingen willen terugzien wanneer zij eenentwintig zijn? Dat is een basisvraag van Positive Discipline, een opvoedmethode uit Amerika, van Jane Nelsen en Lynn Lott. Woorden die dan klinken zijn: zelfstandig, verantwoordelijk, met zelfkennis en zelfreflectie, in staat om...

Haagse Hoop
Hoe hoogbegaafdheid op de Haagse agenda kwam te staan
Annemieke van Manen
Het is opvallend hoe er in het afgelopen anderhalf jaar meer aandacht is voor passend hoogbegaafdenonderwijs in de politiek. Vanuit verschillende kanten wordt Den Haag ingelicht over de problemen waar hoogbegaafde kinderen op school tegenaan lopen.

Explora Raamsdonksveer
Waarom parttime HB-onderwijs?
Martin van Rooij
Op dinsdag 6 april 2021 startte basisschool De Schoof in Raamsdonksveer met hoogbegaafdenonderwijs. Geen wereldnieuws want specifiek HB-basisonderwijs wordt inmiddels op 109 scholen in ons land aangeboden. Wél bijzonder is dat het in Raamsdonksveer gaat om parttime HB-onderwijs. Een bewuste keuze, leggen Marleen Kil...

Hoogbegaafdheid en passend onderwijs in het voortgezet onderwijs
Hoe zorgen we voor een doorgaande ontwikkelingslijn?
Heidrun Basset
In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Spelen met perspectief
Vooruit Lesidee
Maryan Kamps en Els Schrover
Uitleg van de les:
Je denkt dat je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Zonder dat je daar altijd bewust van bent, maak je gebruik van dingen die je wéét, om te kunnen begrijpen wat je ogen zien. In deze les kijken we hoe dat werkt.
Leerdoelen:
Analyseren: Wat helpt je om een foto te b...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Hoogbegaafden van de toekomst
Van belang voor de opbouw van een nieuwe samenleving
Ben Daeter
De waardering voor hoogbegaafden varieert van bewondering voor een kind met briljante mogelijkheden tot een kind dat gezien wordt als een soort kermisattractie. Maar wat nu als we ook kijken naar wat hoogbegaafden de samenleving kunnen bieden?
_w400_h260_bgtop.jpg)
Nieuwe tool geeft inzicht in HB
Begaafdheid op je bord
Martin van Rooij
Een stevige doos, fraai vormgegeven met daarin een bord en kaarten in diverse kleuren. Je denkt: een gezelschapsspel. Leuk! Maar Begaafheid op je bord is geen spel, verzekeren Astrid Loontjens en Wendy Jacobs.
_w400_h260_bgtop.jpg)
'We appen nu gewoon'
Lessen uit de lockdown
Priscilla Keeman
Dat de coronamaatregelen enorme impact hadden op het onderwijs, weten we allemaal. Wat zijn de lessen uit de lockdown? Talent vroeg het aan een ouder en twee onderwijsprofessionals en geeft praktische bruikbare tips voor het onderwijs. ‘Samen vind je oplossingen.

Codes kraken en maken
Maryan Camps en Els Schrover
Les: Kraak een ongewone tegel-code en bedenk daarna zelf een nieuwe code.
Leerdoel: Analyseren om de code te kraken
Creativiteit voor het bedenken van een nieuwe code
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw
Tijdsduur: 30 - 60 minuten
Inleiding
Codes zijn puzzels die belangrijke intellectuele vaard...
Gevoelig hoogbegaafd?
Onderzoek naar de overeenkomsten in de sensitiviteit van hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde jonge kinderen
Tekst en foto: Rinske Zurhorst
In Talent delen we graag wat wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van verkorte scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekening daarbij is dat het gaat om scripties van studenten. Het zijn dus geen gepubliceerde onderzoeksbevindingen. Desondanks zijn deze scriptie...

Montessori-onderwijs, walhalla voor hoogbegaafde leerlingen?
Carla Desain
Veel hoogbegaafde leerlingen willen graag zelfstandig het tempo van hun schoolwerk bepalen. Bij montessorionderwijs staat zelfstandig werken hoog in het vaandel. Dus lijkt hoogbegaafdheid & montessori een ideale combinatie. Hoe pakt dat in de praktijk uit? Een gesprek met Emma Verheul, zorgconsulent meer- en hoogbeg...

Tien jaar voltijds HB in Dokkum
Een snoepwinkel aan verrijkingsmateriaal
Tekst en foto's: Martin van Rooij
Noordelijker dan Meppel waren we nog niet geweest, dus op naar Friesland. Welkom in de noordelijkste HB-school die ons land rijk is: de Burgerschool in Dokkum.

Oefening baart kunst
Ben Daeter
Om iets te bereiken is vaak veel oefening nodig. Daarbij is het nuttig te weten hoe het kind gemotiveerd raakt iets te doen (ignition) en wat zich daarbij afspeelt in de hersenen (myelinevorming). Maar hoe dan ook draait daarna alles om goede oefening (deep practice), 1 waarbij ouders en leerkrachten van (ook getale...

Kijken naar het kind achter het gedrag
Priscilla Keeman
Patsy Kerkhofs schreef met Ben ik dan een slechte mama? een boek over de worsteling die ouders kunnen ervaren als zij ontdekken dat er ‘iets’ is met hun kind. De openheid van de Belgische Kerkhofs raakt. ‘De emotionele reacties op mijn boek deden me tranen met tuiten wenen.’

Hoogbegaafdheid als maatschappelijke beperking
Interview: Annemieke van Manen
Waarom is het nodig hoogbegaafdheid als handicap te presenteren en welke waarde heeft een oordeel van het College voor de Rechten van de Mens? Fleur Terpstra geeft uitleg.

'Elke leerling wordt gezien'
Roncalli in Bergen op Zoom neemt HB-stokje over
Martin van Rooij
Nederland telt steeds meer basisscholen met voltijds HB-onderwijs. Ze voorzien in een groeiende behoefte, maar werpen ook een vraag op: hoe moet het met die hoogbegaafde kinderen als ze de basisschool verlaten? Is het voortgezet onderwijs ingericht op deze bijzondere doelgroep? Roncalli in Bergen op Zoom in ieder ge...

De gevoelskant van hoogbegaafdheid ontdek je met de ZijnsWijzers
Priscilla Keeman
Marianne Rietveld ontwierp de ZijnsWijzers Hoogbegaafdheid om met hoogbegaafde kinderen in gesprek te komen over gevoelens. Het zijnsluik van Tessa Kieboom vormde een inspiratiebron. ‘Als ze kunnen zijn wie ze zijn, vormen hoogbegaafde kinderen de pareltjes van de maatschappij.’!-- [if gte mso 9]